اولین کتاب داستانی بن لوری به چاپ دوم رسید

به گزارش مجله حیات، خبرنگاران: کتاب داستان هایی برای شب و چندتایی هم برای روز نوشته بن لوری که به تازگی توسط اسدالله امرایی ترجمه و نشر افق به چاپ رسانده است، در کمتر از سه ماه به چاپ دوم رسید.

اولین کتاب داستانی بن لوری به چاپ دوم رسید

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، کتاب داستان هایی برای شب و چندتایی هم برای روز نوشته بن لوری با ترجمه اسدالله امرایی، در کمتر از سه ماه به چاپ دوم رسید. داستان هایی برای شب و چندتایی هم برای روز، نخستین مجموعه داستان اوست که تحسین منتقدان را برانگیخت و انتشارات پنگوئن آن را منتشر کرده است. آثار این نویسنده تا به امروز به به زبان های عربی و روسی شده است.

سبک نو، به کارگیری شیوه های متفاوت در روایت و وقوع اتفاق های خلاف عادت در این مجموعه از جمله ویژگی های این کتاب است که سبب شده تا این مجموعه داستان از لوری پیروز به دریافت جوایز متعدد ادبی از جمله عنوان بهترین کتاب سال از سوی جایزه ادبی نابی (Nobbie) شود. داستان های این مجموعه پیش تر به طور پراکنده در نشریات معروفی همچون نیویورکر چاپ می شدند و در سال 2011 در قالب مجموعه ای مستقل گردآوری و از سوی انتشارات پنگوئن منتشر شدند.

اسدالله امرایی تک داستان هایی از بن لوری را در نشریات ادبی کشور ترجمه و معرفی کرده بود و حالا نشر افق کل این کتاب را با ترجمه امرایی منتشر کرده است. این کتاب حدود 40 داستان کوتاه و گاه بسیار کوتاه را در برمی گیرد که در نگاه نخست داستان هایی اند سرگرم کننده و فانتزی که خواننده از آنها لذت می برد. گاه از جهانی واقعی فاصله می گیرند و عنصر خیال چنان به خدمت داستان درمی آید که خواننده به راحتی وقایع فراواقعی از جمله آواز خواندن تلویزیون، مهاجرت اختاپوس به شهر و راه رفتن درخت را می پذیرد و باور می کند. این داستان ها جهان منحصربه فردی خلق می کنند که در آن وقوع هر چیزی ممکن است. نویسنده با جان بخشیدن به اشیا و وارد کردن حیوانات و گیاهان به جوامع انسانی، فضایی متفاوت و غیرمعمول به وجود آورده و داستان ها چنان پیش می فرایند که خواننده هیچ سرنخی برای کشف سرانجام آنها پیدا نمی کند؛ سرانجام های غیرمنتظر ه ای که محصول نوع نگاه خاص نویسنده اند و خود را ملزم به تبعیت از منطق پیچیده جهانی واقعی نمی بینند.

همین خرق عادت ها و غیرقابل پیش بینی بودن حوادث نیز سبب شده با داستان هایی حادثه محور و پرکشش روبرو شویم. برخی داستان ها حال و هوایی تمثیلی به خود می گیرند و درصدد خلق مضمون های اخلاقی اند. اغلب داستان های این مجموعه پیامی ظریف در خود حمل می کنند و این امر خواننده را وا می دارد پس از خواندن هر داستان کمی مکث کند تا درباره معانی نهفته در آن و رفتار شخصیت های داستانی فکر کند.

منبع: تسنیم
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 155

به "اولین کتاب داستانی بن لوری به چاپ دوم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین کتاب داستانی بن لوری به چاپ دوم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید