با این ویتامین جادویی می توانید از کبدتان سم زدایی کنید

به گزارش مجله حیات، چرب شدن کبد با درد و علامت جدی ای همراه نیست، اما توجه به سبک زندگی و تغذیه، در کنار مراقبت های پزشکی می تواند سلامت این عضو مهم را تامین کند.

با این ویتامین جادویی می توانید از کبدتان سم زدایی کنید

به گزارش همشهری، متخصصان به اهمیت تغییر سبک زندگی برای حفظ سلامتی کبد همواره تاکید می کنند؛ و به دوری از بی تحرکی و لزوم داشتن فعالیت ورزشی به حدی که موجب تعریق و طپش قلب بشود تاکید داشتند.

برای پاسخ به سوالات شما سراغ متخصصین تغذیه و طب سنتی رفتیم و نظرشان را درباره تغذیه و رژیم غذایی مفید برای کبد جویا شدیم.

در پاسخ خانم دکتر لادن گیاهی متخصص تغذیه و رژیم درمانگر تاکید کردند که یک رژیم غذایی مناسب برای کبد باید از سبزیجات و غلات سبوس دار غنی باشد. محصولاتی مانند بروکلی، اسفناج، گل کلم، پیاز، سیر، لیمو و هویج بسیار مفیدند و آنقدر هم متنوع هستند که در فصول مختلف سال، سلیقه های غذایی گوناگون را پوشش دهند.

به گفته دکتر گیاهی سم زدایی از کبد نیاز به منابع ویتامین B دارد که در غلات سبوس دار موجود است، همچنین منابع پروتئینی به دلیل ویتامین B 12 مفیدند؛ آنتی اکسیدان ها هم اهمیت دارند پس توت های رنگی مفید هستند. سیب، پرتقال و زیتون هم از خوردنی های کمک کننده به کبد هستند.

دکتر الهام اختری، متخصص طب سنتی و استاد دانشگاه نیز با اشاره به شگفتی میوه های سیب و به گفت: آب سیب و به، میوه سیب و به، رب سیب و رب به، لواشک سیب، کمپوت سیب، خورش آلو-به و تاس کباب به مقوی کبد هستند. مویز، سبزی کاسنی، زرشک و آب هویج هم به تقویت کبد کمک می کنند. دکتر اختری تاکید کرد عرق کاسنی باید با نظر پزشک مصرف شود.

چای سبز برای افرادی که کبد چرب دارند کمک کننده است؛ مغز دانه ها به خصوص گردو و در ادویه ها دارچین مفیدند و البته همه این ها در کنار فعالیت فیزیکی مناسب به استفاده از عرقیجاتی مثل خارشتر، اسفرزه، بیدمشک و شیرخشت، بادرنجبویه و ... اثر می بخشد.

به خاطر داشته باشید که اصلاح سبک زندگی به معنی اصلاح مواد غذایی دریافتی، نوع روغن و ورزش اموری هستند که کبد شما را از چرب شدن حفظ می کنند، با این حال اگر بالای 60 سال دارید، کم کاری تیروئید دارید، یا احتمال ابتلا به سندروم متابولیک در شما بالاست، حتما با پزشک مشورت کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1280

به "با این ویتامین جادویی می توانید از کبدتان سم زدایی کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این ویتامین جادویی می توانید از کبدتان سم زدایی کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید