فهرستی از معروف ترین غذاهای سنتی استان همدان

به گزارش مجله حیات، استان همدان، مهد تاریخ و تمدن ایران زمین است که در کنار تمام جذابیت های تاریخی و پتانسیل های فراوان گردشگری خود، از بیشمار غذای سنتی و اصیل بسیار خوشمزه نیز برخوردار می باشد. جالب است بدانید که بخش عمده ای از فرهنگ غذایی مردم همدان را انواع مختلفی از آبگوشت ها و بعلاوه آش ها تشکیل می دهد و به همین دلیل می توان با اطمینان کامل در مورد صحت و سلامت منابع غذایی این استان کشورمان صحبت نمود، چرا که غذاهای سنتی و محلی همدان در گروه غذاهای مغذی و کاملا مفید از نظر ارزش های غذایی قلمداد می شوند. پس اگر شما نیز از جمله عاشقان دنیای آشپزی و آشنایی با غذاهای سنتی استان همدان هستید، در ادامه مطلب غذاهای معروف همدان با مجله گردشگری خبرنگاران همراه ما شوید تا قدری بیشتر در مورد تعدادی از غذاهای محلی همدان اطلاعات بدست آورید.

فهرستی از معروف ترین غذاهای سنتی استان همدان

آش گوجه فرنگی

از جمله آش های پرهوادار و بعلاوه غذاهای سنتی و محلی همدان، آش گوجه فرنگی می باشد که بیشتر در فصول سرد یعنی فصل زمستان تهیه و پخته می گردد. مواد اولیه این پخت این آش عبارتند از: گوجه فرنگی، برنج، لپه، رب گوجه، سبزی آشی (متشکل از تره و نعنا و جعفری)، پیاز، نمک و فلفل و زردچوبه میران لازم و به اندازه ناچیزی روغن. گفتنی است که آش گوجه فرنگی در بین غذاهای معروف همدان از سری غذای مغذی و بسیار مفید به شمار می رود که می توان از آن جهت مقاوم سازی بدن در برابر سرماخوردگی و بعلاوه درمان این نوع از بیماری رایج در تمامی فصول سال استفاده نمود.

آش هویج و جو

متریال های اصلی این آش را همانطور که متوجه شده اید، هویج و جو تشکیل می دهند که هر دو از جمله ماده های غذایی بسیار مفید با خواص غذایی بالا و درمانی منحصر به فردی می باشند! هویج بنا به رنگ، آب فراوان، تامین بخشی از ویتامین های مورد استفاده در بدن و بعلاوه طعم منحصر به فردی که دارد، تقریبا در اغلب غذاهای ایرانی به چشم می خورد و در فرهنگ های مختلف غذایی کشورمان از جایگاه مهمی برخوردار می باشد و می توان از آن برای تهیه انواع مختلفی از شیرینی، آش، پلو، خورش و حلوا استفاده نمود. از طرفی جو نیز دارای ارزش های غذایی خاصی برای بدن می باشد و تا به امروز بارها و بارها از سوی کارشناسان سلامت و تغذیه، بهره گیری از آن در وعده های غذایی مختلف هفتگی توصیه شده است. حال تصور کنید که یکی دیگر از غذاهای محلی همدان را آشی تشکیل می دهد که با این 2 ماده غذایی ارزشمند یعنی هویج و جو طبخ و تهیه می گردد و از مزه بسیار خوشمزه ای همراه با عطر و بوی بسیار فوق العاده ای نیز برخوردار می باشد. بعلاوه بد نیست بدانید این آش سنتی در بین غذاهای معروف همدان از جمله سالم ترین غذاها نیز به شمار میرود.

خورش غوره بادمجان

خورش غوره بادمجان، از ترکیب و پخت متریال های غذاهایی قابل توجهی همانند بادمجان، مرغ، غوزه، گوجه فرنگی، پیاز، گوشت چرخ نموده، رب گوجه، نمک و فلفل و زردچوبه و در کنار اندازه خیلی کمی از ادویه های مورد پسند شما تهیه و پخته می گردد. جالب است بدانید که خورش غوره بادمجان فقط از غذاهای محلی همدان بحساب نمی آید و می توان نمونه های مختلف دیگری از آن را که بواسطه هنر و ذوق آشپزی زنان این مرز و بوم تهیه و عرضه می شوند، پیدا نمایید. توجه داشته باشید که بادمجان از جمله مغذی ترین مواد غذایی در ایران بحساب می آید که در برنامه های رژیمی و بعلاوه فرهنگ های غذایی که در اقصی نقاط ایران به چشم می خورد، نقش برجسته و اساسی را از خود ایفا می نماید. بادمجان ماده اصلی تعدادی از غذاهای سنتی و بسیار مشهور ایرانی در ابعاد جهانی می باشد که می توان میرزاقنامی، دلمه بادمجان، کشک بادمجان را مثال زد!

آش مخصوص همدانی

با فرا رسیدن فصل زمستان و حس سرمای آن خصوصا در استانی مثل همدان که همه ساله با آغاز آن بطور تمام و کمال اغلب بخش هایش سفیدپوش می شوند، همدانی ها را به تهیه و پخته انواع مختلفی از آش های سنتی و بسیار لذیذ مختص به خود می آورند که یکی از این آش ها، همین آش مخصوص همدانی می باشد که در کنار آن و یا اصلا در حین انجام مراحل پخت این آش از انگور استفاده می کنند تا هم سبب خوشمزه تر شدن آش مورد علاقه شان گردد و هم خواص درمانی و سلامتی بیشتری را به یکی از غذاهای معروف همدان ببخشد!

آبگوشت کلم قمری

آبگوشت کلم قمری از جمله آبگوشت های پرهوادار و غذاهای سنتی استان همدان و استان قم می باشد، با این تفاوت که روش پخت آن در فرهنگ غذایی مردم قم کمی متفاوت می باشد و در آن خطه به این غذای سنتی، آبگوشت قنبید گفته می گردد. این آبگوشت از مواد غذایی همانند کلم قمری، گوشت آبگوشتی، سیب زمینی، پیاز، نخود، عدس، سیر، کشک، نمک، زردچوبه و فلفل تهیه می گردد و می توان در کنار آن نیز از ترشی های محبوب و مورد علاقه خود که مردم همدان عمدتا از سیرترشی، ماست و سبزی خوردن تازه استفاده می کنند، بهره گرفت. از قلم نیاندازید که این خوراک اصیل و سنتی حاوی انواع مختلفی از ویتامین ها، املاح و اندازه زیادی کلسیم می باشد و برای کسانی که از بیماری پوکی استخوان رنج می برند، در بین غذاهای محلی همدان بسیار مفید و مغذی به شمار می رود.

آش بادمجان ملایر

آش بادمجان شهر ملایر همانطور که از نامش نیز معین است، از جمله غذاهای سنتی و محلی همدان می باشد. این آش به علت فرهنگ های غذایی گسترده و متنوع کشور عزیزمان ایران، در سایر استان ها و شهرهای دیگر نیز تهیه و پخته می گردد، اما اصل مزه و طعم واقعی آن را تنها می توان در ملایر امتحان کرد. مواد اولیه اصلی این آش لذیذ و سنتی عبارت است از بادمجان، بلغور و عدس که همگی آنان از خواص پزشکی و ارزش های غذایی بالایی برخوردار هستند و همین امر سبب گشته تا آش بادمجان ملایر در اقصی و نقاط این مرز و بوم نیز هواداران و علاقمندان خاص خود را داشته باشد.

کباب سرداشی

سرداشی نام یکی دیگر از غذاهای محلی همدان است که نام آن یعنی سرداشی به علت پخت آن در داخل تنورهای سنگکی در زمان های قدیم از سوی مردم استان همدان بر روی آن گذاشته شده و در حقیقت سرداشی به معنای تهیه شده بر روی سنگ اطلاق می گردد! این کباب سنتی مردم همدان امروزه در تمامی اقصی و نقاط ایران از هواداران پرشماری برخوردار می باشد و همانند سایر غذاهای کبابی ما ایرانیان نظیر کوبیده، بختیاری، شیشلیک، دنده کباب کرمانشاهی و برگ از معروفیت جهانی بهره مند شده است. ناگفته نماند که این نوع از غذاهای کبابی در بین غذاهای معروف همدان در کشورهایی همانند کشور گرجستان و کشور ارمنستان به عنوان غذاهای ملی برای مردم این کشورها بحساب آورده می گردد. مواد اولیه تهیه و پخت کباب سرداشی عبارتند از: گوشت گوسفندی، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل سبز، سیب زمینی، نمک و ادویه به اندازه لازم.

آش برنج همدان

آش برنج همدان نیز یکی دیگر از غذاهای آبکی و پر هوادار مردم این استان تاریخی و زیبای کشورمان می باشد که از قدمت بسیار زیادی برخوردار است و تا جایی که در کتاب های مختلف آشپزی از این نوع آش یاد نموده اند، از جمله غذاهای سنتی و محلی همدان بحساب می آید. این آش خوشمزه و رقیق از ترکیب برنج و عدس با آب قلم پخته می گردد و برای جلوگیری از سرماخوردگی و درمان آن می باشد که ظرف مدت زمان کوتاهی می توان آن را تهیه و آماده خوردن نمایید. گفتنی است که این آش سنتی در فصل زمستان به یکی از غذاهای معروف همدان تبدیل می گردد.

کوفته مخصوص همدان

کوفته همدان یکی از غذاهای معروف همدان می باشد که عمدتا در روز سیزده به در (سیزدهمین روز از سال تازه خورشیدی) به وسیله بانوان و مادران کدبانوی این نقطه از کشورمان تهیه و پخته می گردد. همدانی ها برای تهیه کوفته های مخصوص خود از مواد اولیه ای نظیر گوشت گوسفند، تخم مرغ، برنج، نخود، پیاز، لپه، آرد نخودچی، آلو، گردو و نمک و فلفل و زردچوبه استفاده می کنند و این غذا را با نان در کنار انواع و اقسام ترشی های محلی، سبزی خوردن تازه و بعلاوه دوغ و ماست میل می کنند. جالب است بدانید که کوفته از جمله غذاهای محبوب در کل جهان بحساب می آید که حتی در کشورهایی همانند کشور ترکیه، کشور مالزی، کشور تاجیکستان، ارمنستان، گرجستان و سایر کشورهای اروپایی و آسیایی نیز به عنوان یک غذای سنتی و اصیل تلقی می گردد و در رژیم و فرهنگ غذایی آنان کاملا یک غذای بومی و بسیار پرهوادار قلمداد می گردد. بعلاوه بد نیست بدانید که مشهورترین کوفته ایران که از معروفیتی جهانی برخوردار است، کوفته فوق العاده خوشمزه تبریزی می باشد که از دستور پخت خاص و منحصر به فردی نیز برای تهیه و طبخ آن در بین غذاهای سنتی و محلی همدان استفاده می گردد.

آش کاچی

کاچی یکی از غذاهای بسیار سودمند و از غذاهای محلی همدان می باشد که تا به امروز بارها و بارها به تهیه و پخت آن از سوی کارشناسان مختلف غذایی و سلامت توصیه شده است. آش کاچی یکی دیگر از غذاهای سنتی استان همدان می باشد که از ترکیب مواد غذایی همانند گندم، بلغور، کشک، سیر، آب، روغن حیوانی و نمک و فلفل به اندازه لازم آماده می گردد. این غذا در بین غذاهای معروف همدان تقریبا در تمامی نقاط کشورمان با دستور پخت های مختلفی تهیه و عرضه می گردد و تنها چیزی که در تمامی آش های کاچی منطقه ها ایران به چشم می خورد، گندم و بلغور می باشد! گفتنی است که این غذا از سازگاری بالایی با هر نوع ذائقه و نظری برخوردار می باشد و می توان از آن در همه جور موقعیت مکانی و زمانی استفاده کرد.

قوت همدان

قوت نام یک خوراک ساده اما بسیار مغذی و بعلاوه خوشمزه در سراسر ایران می باشد که نمی توان از آن به عنوان یک غذای کامل در وعده های اصلی شبانه روزی خود استفاده کرد و بیشتر مناسب میل کردن به عنوان چاشت و یا یک وعده عصرانه می باشد. قوت همدان به علت دستور تهیه بسیار راحت خود، از جمله میان وعده های پرهوادار در این خطه از کشورمان بحساب می آید که می توان طرف مدت زمان کوتاهی انواع مختلفی از آن را تهیه و آماده مصرف نمود. از معروف ترین قوت همدانی ها باید به قوت پنیر سبزی اشاره نمود که از اندازهی نان سنگک خشک شده، سب زمینی آب پز که البته در صورت تمایل می توانید آن را حذف کنید، پیاز خرد شده، گردو، سبزی خوردن، پنیر صبحانه و اندازهی کره تهیه و آماده می گردد. توجه داشته باشید که قوت با اینکه از جمله خوراک ها و غذاهای سنتی استان همدان بحساب می آید، اما در تمامی شهرهای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی ایران نیز دارای هواداران ببشماری می باشد و می توان استان های مختلفی را نام برد که خود را وارث اصلی ابداع کننده چنین میان وعده خوشمزه ای قلمداد می کنند! از قلم نیاندازید هر موقع اقدام به تهیه میان وعده ای به نام قوت همدانی کردید، حتما به تعداد بسیار زیادی از آن تهیه نمایید، چرا که به علت مزه بی نهایت خوشمزه خود، ظرف مدت زمانی کوتاهی می توان بسیار از لقمه های آماده شده آن را در بین غذاهای سنتی و محلی همدان میل نمود.

آش خشکبار

آش خشکبار، یکی شاهکارهای غذایی و یکی از غذاهای معروف همدان می باشد که از تهیه و پخت متریال های مغذی و بسیار خوشمزه ای همانند گوشت استخوان دار، سبزی آشی، نخود، لوبیا، عدس، رشته آشی، آلبالو خشکه، آلوی ترش خشک شده، برگه هلو، پیاز، نعنا، سرکه، شیره انگور و نمک و فلفل و زردچوبه آماده برای میل کردن شما می گردد. این آش از جمله غذاهای خوش رنگ و بسیار لذیذ مردم استان همدان می باشد که دارای ارزش غذایی و سلامتی بسیار قابل توجهی نیز است. از قلم نیاندازید که در رژیم های مختلف غذایی و بعلاوه فرهنگ های متنوع آشپزی در ایران، استفاده از آجیل و خشکبار در غذاهای مختلف بسیار رایج می باشد و می توان غذاهای زیادی را از خطه های گوناگون این مرز و بوم نام برد که در آن ها از آلبالو خشکه، آلو خشک شده و بعلاوه برگ میوه های خشک شده ترش و ملس استفاده می گردد.

آبگوشت قرمه

آبگوشت قرمه در حقیقت همان خورش قرمه سبزی معروف ما ایرانیان می باشد که از معروفیتی جهانی برخوردار است. مردم استان همدان با ایجاد اندکی تغییر در ماهیت اصلی خورش قرمه سبزی توانسته، به آبگوشتی با همین نام یعنی آبگوشت قرمه دست پیدا کنند و در طول زمان با اضافه کردن مواد غذایی گوناگونی به آن، یک غذای سنتی و اصیل را پدید بیاورند. ضروری است بدانید که در آبگوشت قورمه همدان تمامی مواد غذایی که در خورش قرمه سبزی به کار برده می گردد، نظیر گوشت، لیمو عمانی، لوبیا، پیاز داغ نیز کماکان مورد استفاده قرار می گیرد و در کنار آن ها نیز از اندازهی سیب زمینی و به جای برنج نیز از نان تازه برای تکمیل کردن آن استفاده می کنند. آبگوشت قرمه همدان یکی از غذاهای سنتی استان همدان است که پیشنهاد می کنیم اگر روزی به مهد تاریخ و تمدن ایران زمین یعنی استان همدان سفر کردید، حتما آن را در بین غذاهای معروف همدان امتحان نمایید و از خوردن آن غافل نشوید.

آش آبغوره

از دیگر غذاهای سنتی استان همدان، می توان به آش آبغوره این خطه زیبا و مجذوب کننده از کشورمان اشاره نمود. آش آبغوره یکی دیگر از غذاهای مغذی و بسیار مفید برای بدن و بعلاوه دفع بیماری های مختلف می باشد، چرا که از مواد غذایی با ارزشی همانند بلغور گندم، گوشت چرخ نموده، آبغوره، سیر، گوجه فرنگی، رب گوجه، برنج، پیاز، لپه، آب، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه و پخته می گردد. آش آبغوره تا به امروز برای کسانی که در پی جوانی پوست خود، خصوصا دختران و خانم های جوان که همواره علاقمند به داشتن پوستی شفاف و بانشاط هستند و بعلاوه افرادی که از بیماری چربی خون رنج می برند، بسیار توصیه شده است! البته نباید فراموش کرد که وجود بلغور گندم سبب جلوگیری از بیماری یبوست در کنار برخورداری از خاصیت بهبودی برای دستگاه گوارش بدن نیز می باشد و به همین دلیل است که در بین اهالی بومی استان همدان، بسیار محبوب و پرمخاطب می باشد. گفتنی است که این غذا در بین غذاهای سنتی استان همدان در کنار عطر و بوی فوق العاده مجذوب کننده خود، دارای مزه ای ترش مانند می باشد که آن هم به علت وجود آبغوره است.

آبگوشت فلفل همدان

یکی دیگر از غذاهای محلی همدان، آبگوشت فلفل همدان است که از متریال های غذایی همانند گوشت استخوان دار، فلفل سبز همدان، گوجه فرنگی، سیب زمینی، نخود، سیر، زیره سبز، آبلیموه، پیاز، زنجبیل تازه، نمک و زردچوبه تهیه و آماده میل کردن می گردد. از این آبگوشت نیز همانند آبگوشت قرمه همدان نباید به سادگی گذشت و بخاطر همین بهتر است، حتما بعد از بازدید از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان همدان، به سراغ یکی از سفره خانه های سنتی این استان شگف انگیز در کشورمان بروید و خود را مهمان یک وعده آبگوشت فلفل مخصوص همدان نمایید. متاسفانه آبگوشت فلفل با اینکه از غذاهای محلی همدان می باشد، اما به علت مشغله های فراوان امروزی همدانی ها و بعلاوه رونق گرفتن رستوران ها با غذاهای کبابی و فست فودهای جوان پسند متعدد در این شهر، خیلی کم در خانه های شهر همدان تهیه و پخته می گردد و کمتر می توان شاهد خانواده هایی در این استان باشیم که مثلا در آخر هفته های کاری خود، بر سر یک سفره به دور هم جمع شوند و همانند گذشته به خوردن چنین غذای مفید و خوشمزه ای در کنار هم بپردازند و لحظات خاطره انگیز زیادی را برای خود و سایر عزیزانشان به ارمغان بیاورند.

آش آماج مخصوص همدان

آماج یکی از غذاهای محلی همدان می باشد که می توان انواع متنوعی از آن را در اقصی نقاط ایران پیدا کرد و مزه آنان را امتحان نمود. تنها تفاوت در آش های آماج بخش های مختلف کشورمان، تفاوت در دستور پخت و تهیه آن ها است که این خود در حقیقت نشان از تنوع فرهنگ غذایی وسیع ما ایرانیان هست. آش آماج مخصوص استان همدان از مواد اولیه هایی همانند آماج، تخم مرغ، پیاز داغ، سیر، لوبیا چشم بلبلی، سبزی آش (پیازچه و تره)، عدس، زردچوبه، نمک، فلفل و روغن تهیه می گردد و می توان آن را یکی از غذاهای محلی همدان تلقی کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 27 دی 1401 بروزرسانی: 27 دی 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1367

به "فهرستی از معروف ترین غذاهای سنتی استان همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فهرستی از معروف ترین غذاهای سنتی استان همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید