جلوبندی خودرو به چه دلایلی آسیب می بیند؟

به گزارش مجله حیات، جلوبندی خودرو به چه دلایلی آسیب می بیند؟ بعلاوه راهکارهای طول عمر سیستم تعلیق چیست؟

جلوبندی خودرو به چه دلایلی آسیب می بیند؟

خبرنگاران - از آن جا که جلوبندی یا سیستم تعلیق، یکی از مهم ترین ارکان فنی همه خودروها محسوب می گردد، بهتر است که دلایل آسیب به این سیستم و توصیه های لازم جهت ارتقای طول عمر آن را بدانیم.

سیستم تعلیق یا جلوبندی، یکی از مهم ترین قسمت های فنی خودرو است که پیوسته در حال تحمل ضربات مختلف از سمت جاده بوده و در عین حال، وزن زیاد خودرو در همه طول مدت خدمت خود، تحمل می نماید.

این سامانه از اجزای مختلفی مثل فنر، یاری فنر، انواع بوش های ضربه گیر، سیبک و… تشکیل شده است که در صورت نقص هرکدام از آن ها، کیفیت سواری خودرو به نحو چشمگیری کاهش پیدا خواهد نمود و حتی در موارد حاد ممکن است استفاده از خودرو غیر ممکن گردد.

دلایل آسیب به جلوبندی خودرو

عبور ناگهانی از روی چاله ها، ناهمواری ها، سرعت گیر ها

سیستم تعلیق و اجزای آن به گونه ای طراحی شده است که بتواند ضربات وارده از طرف ناهمواری های سطح جاده را تا حد امکان به خود، جذب و نیروی آن را به تدریج آزاد کند تا به این ترتیب، کوبش کمتری به سرنشینان کابین وارد گردد و کیفیت سواری به میزان مطلوبی افزایش پیدا کند.

اگر خودرو به طور ناگهانی وارد پستی و بلندی های شدید گردد یا به درون گودال های کوچک روی جاده بیافتد، ضربات مهلکی به اجزای ضربه گیر سیستم تعلیق، مانند انواع بوش ها، فنرها، یاری فنر و سایر بخش ها وارد می گردد که در صورت تداوم یا شدت بالای این ضربه ها، احتمال آسیب رسیدن به کل مجموعه سیستم تعلیق و جلوبندی افزایش پیدا خواهد نمود.

بنابراین، توصیه می گردد تا حد امکان با حداقل سرعت از روی موانعی مثل سرعت گیر یا چاله های کوچک و به طور کل، جهت های ناهموار عبور کنید تا سیستم تعلیق بتواند نیرو های شدید وارده را به آرامی درون خود جذب کند، بدون آن که صدمه جدی به اجزای این سامانه مهم خودرو برسد.

تنظیم نبودن زاویه چرخ ها و بالانس نبودن وزنی آن ها

یکی دیگر از دلایل آسیب به جلوبندی خودرو، تنظیم نبودن زاویه چرخ ها و بالانس نبودن آن ها است. اگر چرخ های خودرو از نظر زاویه و وزن در حالت بالانس قرار نداشته باشند، در این صورت، فشار نامعمول و غیر متعادل به صورت مداوم به اجزای سیستم تعلیق وارد خواهد آمد.

این مسأله موجب می گردد تا ضمن خراب شدن آج لاستیک خودرو، فشار ها و لرزش های غیر عادی هم به سیستم تعلیق اعمال شوند که پس از مدتی خرابی زودتر از موعد اجزای سیستم تعلیق را در پی خواهد آورد.

بنابراین، توصیه می گردد در طول بازه های زمانی چندماهه، نسبت به تنظیم زوایا در چرخ ها و بعلاوه بالانس وزنی آن ها به دست تعمیرکار ماهر اقدام کنید.

خرابی بلبرینگ چرخ ها

بلبرینگ چرخ ها حرکت روان رینگ و لاستیک روی سطح جاده را تضمین و به اسم تحمل کننده بخشی از نیروی وارده از سطح جهت به سیستم تعلیق، نقش مهمی در سلامت جلوبندی خودرو ایفا می نماید.

به این ترتیب، اگر این بلبرینگ دچار مشکل گردد، فشار های نامتعادل زیادی از سوی چرخ ها به صورت لرزش و کوبش به سمت سیستم تعلیق و جلوبندی هجوم می آورند و باعث می شوند تا اجزای سیستم تعلیق، زودتر از موعد دچار خرابی شوند.

در صورتی که احساس می کنید از سوی چرخ ها سر و صدای اضافی شنیده می گردد یا چرخ ها به حالت نامیزان و غیر مطمئن می چرخند، حتما باید خودرو را جهت بازبینی سلامت بلبرینگ ها و سایر اجزای سیستم تعلیق به یک تعمیرگاه متخصص جلوبندی برسانید تا از بروز حوادث ناگوار و آسیب به جلوبندی، پیشگیری نموده باشید.

رعایت نکردن میزان بار مجاز خودرو

هر خودرو بر اساس نوع پلتفرم و میزان مقاومت سیستم تعلیق، مجاز است که میزان معینی بار یا مسافر را جابجا کند. بنابراین، اگر به طور گسترده از هر خودرو جهت حمل بار بیش از حد توان آن استفاده گردد، فشار مضاعف به جلوبندی خودرو وارد می گردد.

همین مسأله می تواند یکی از دلایل آسیب به جلوبندی خودرو باشد و توصیه می گردد تا حد امکان از حمل بار بسیار سنگین با خودرو، به ویژه انواع غیر تجاری و خانوادگی، خودداری گردد تا جلوبندی، آسیب و صدمه زودرس نبیند.

استفاده از رینگ و لاستیک غیر استاندارد و کاهش غیر مجاز ارتفاع خودرو

در مراحل طراحی و ساخت سیستم تعلیق هر خودرو، میزان رینگ و لاستیک و نوع آن ها از سوی مهندسان شرکت سازنده در نظر گرفته می گردد تا میزان فشار وارده بر سامانه تعلیق، از حد استاندارد فراتر نرود. ارتفاع خودرو هم در محاسبات طراحی سامانه تعلیق به اسم یک متغیر مهم مد نظر کارشناسان قرار گرفته است و یک حد مجاز در آن تعریف می گردد.

بنابراین، اگر میزان رینگ و لاستیک یا ارتفاع خودرو بدون رعایت استاندارد های شرکت سازنده تغییر یابد، آن گاه فشار مضاعف روی سیستم تعلیق وارد می آید و می تواند تا حدی روی خرابی زودتر از موعد سیستم تأثیرگذار باشد و باعث آسیب به جلوبندی خودرو گردد.

جمع بندی دلایل اصلی آسیب به جلوبندی خودرو

در صورت بروز علائمی مانند شنیده شدن صدا های ناهنجار از سمت سیستم تعلیق، لرزش بیش از حد فرمان، کشیده شدن فرمان به یک سمت و سایر موارد مشابه، توصیه می گردد هر چه زودتر به یک تعمیرکار متخصص جلوبندی سازی مراجعه کنید تا هم ایراد احتمالی سیستم تعلیق را رفع و هم خطر تصادف به علت پایدار نبودن خودرو ناشی از خرابی جلوبندی را دور نموده باشید.

برای آشنایی با اینکه سیستم تعلیق و فنربندی خودرو شامل چه اجزایی ست و چگونه کار می نماید؟ اینجا کلیک کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: بیت ران
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 971

به "جلوبندی خودرو به چه دلایلی آسیب می بیند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوبندی خودرو به چه دلایلی آسیب می بیند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید