سفره کم درآمدها کوچک تر شد

به گزارش مجله حیات، مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود آخرین شرایط نرخ تورم در مردادماه به تفکیک دهک های هزینه ای و به تفکیک هر استان را بیان کرد. بنا بر این گزارش نرخ تورم کل کشور در مرداد ماه سال جاری، برابر 45.2 درصد است که در دهک های مختلف هزینه ای در بازه 44.6 درصد برای دهک ششم تا 50.0 درصد برای دهک دهم نوسان دارد. این در حالی است که این مرکز تیرماه سال جاری نرخ تورم کل کشور را 44.2 درصد اعلام نموده بود که در دهک های مختلف هزینه ای در بازه 43.6 درصد برای دهک ششم تا 49.9 درصد برای دهک دهم نوسان را شاهد بود.

سفره کم درآمدها کوچک تر شد

بعلاوه محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در مردادماه سال جاری بین 54.8 درصد برای دهک دهم تا 59.3 درصد برای دهک دوم است. هم چنین این آمار در خصوص گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات بین 33.3 درصد برای دهک اول تا 48.8 درصد برای دهک دهم است.

فاصله تورمی دهک های هزینه ای

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک های مختلف هزینه ای، فاصله تورمی دهک ها در این ماه به 5.4 درصد رسید که نسبت به تورم 6.2 درصدی ماه قبل 0.8 درصد کاهش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات نسبت به ماه قبل 0.5 درصد کاهش و گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات نسبت به ماه قبل یک درصد کاهش را نشان می­ دهد.

ایلام بیشترین نرخ تورم سالانه و قم کمترین نرخ را تجربه کردند

بعلاوه در حالی که مرکز آمار ایران، پیش از این تورم ماهانه در مردادماه سال جاری را 3.2 درصد اعلام نموده بود، حالا بر اساس تازه ترین گزارش تفکیکی خود در هر استان، بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور را مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با 4.9 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه را مربوط به استان­­­ قم با 1.8 درصد افزایش اعلام نموده است. بعلاوه پیش از این تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور 43.2 درصد اعلام شده بود که بر اساس جدیدترین گزارش تفکیکی مرکز آمار ایران، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام با تورم 53.4 درصد و کمترین آن مربوط به استان تهران با تورم 37.6 درصد است. به علاوه نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور هم 45.2 درصد اعلام شده بود که از لحاظ این شاخص هم استان ایلام با 51.4 درصد بیشترین و استان قم با 40.9 درصد کمترین شاخص را دارا هستند.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان فارس با 4.6 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان ­ قم با 1.8 درصد افزایش است. تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری کشور هم 42.4 درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام با 52.3 درصد و کمترین آن مربوط به استان تهران با 37.4 درصد است. به علاوه نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری به عدد 44.5 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم سالانه مربوط به استان ایلام با 50.9 درصد و کمترین آن مربوط به استان­ قم با 40.8 درصد است.

بعلاوه در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با 5.8 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان­ کردستان با 1.7 درصد افزایش بوده است. همینطور تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای روستایی 47.7 درصد اعلام شده است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان­ ایلام با 58.4 درصد و کمترین آن مربوط به استان سمنان با 39.3 درصد است. نرخ تورم سالانه برای خانوارهای روستایی هم به عدد 48.7 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان­ کرمانشاه با 54.4درصد و کمترین آن مربوط به استان­ تهران با 42.6 درصد است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 950

به "سفره کم درآمدها کوچک تر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفره کم درآمدها کوچک تر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید