شیوه نامه زنجیره فولاد با تأکید بر حمایت از بازار سهام بازنگری و اصلاح شود

به گزارش مجله حیات، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور 4 بهمن ماه جاری در نامه ای به محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور، دستور داد شیوه نامه عرضه و تقاضای زنجیره فولاد به گونه ای بازنگری و اصلاح شود که هیچ علامت منفی به بازار سهام داده نشود.

شیوه نامه زنجیره فولاد با تأکید بر حمایت از بازار سهام بازنگری و اصلاح شود

دستور جهانگیری برای اصلاح شیوه نامه فولاد پس ازآن صادر شد که محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 28 آبان ماه در نامه ای به جهانگیری خواستار بازنگری در شیوه نامه مذکور شده بود.

شریعتمداری در نامه خود به جهانگیری نوشته بود: با توجه به سهم 15 درصدی صنعت فولاد در بازار سرمایه، شیوه نامه تنظیم بازار فولاد علاوه بر کاهش صادرات این صنعت، باعث آسیب جدی به سرمایه و اعتماد مردم و ناامنی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد شد. وزارت کار و شرکت های تابعه آن، سهم 20 درصدی از معادن و صنایع فولادی کشور دارند و نظرات آن ها در تدوین شیوه نامه اخذ نشده است. شیوه نامه تنظیم بازار فولاد با هماهنگی وزارتخانه های صمت، کار و اقتصاد و مشارکت شرکت های بزرگ فولادی و تشکل های این زنجیره به گونه ای اصلاح شود که مشخص، شفاف، صریح و بدون امکان اعمال سلایق شخصی و غیر کارشناسی باشد و از ایجاد رانت توسط برخی افراد که مصداق واضح این موضوع هستند، جلوگیری شود.

از جمله بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران خواستار آن شده بود که به وعده ساماندهی زنجیره آهن و فولاد عمل شود.

او در یادداشتی تأکید کرده بود: در ظاهر انتظار می رود عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، منجر به کشف متوازن قیمت شود، اما عرضه های مهندسی شده چه پیش و چه پس از اجرای شیوه نامه ساماندهی زنجیره فولاد، سبب پیشی دریافت قیمت شمش فولاد در بورس کالا از نرخ های جهانی شد که از نگاه هر کارشناسی غیرعقلانی و غیرمنطقی است.

شکوری معتقد است: در حالی که تولید محصولات فولادی در کشور با مازاد 50 درصدی روبرو است، فروش شمش فولاد با نرخی بالاتر از قیمت جهانی در مقاطعی از امسال صورت گرفته و این موضوع نشان می دهد بورس کالا با اختلال در کارکرد روبرو است و نتوانسته به دلیل مهندسی عرضه، نقش خود را به درستی ایفا کند. در چنین شرایطی و تا زمانی که مهندسی در عرضه به عنوان عامل مخل در بازار وجود دارد، حتی با کاهش قیمت پایه نیز بعید است اصلاح لازم در قیمت محصولات فولادی روی دهد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 622

به "شیوه نامه زنجیره فولاد با تأکید بر حمایت از بازار سهام بازنگری و اصلاح شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه نامه زنجیره فولاد با تأکید بر حمایت از بازار سهام بازنگری و اصلاح شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید