صالحی: فراوری داخل لوکوموتیوهای زیمنس و جی ام در دستور کار است

به گزارش مجله حیات، مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: در پی فراوری داخل لوکوموتیو های زیمنس و جی ام هستیم و یک شرکت دانش بنیان نیز توانسته چرخ های مونوبلوک داخلی فراوری کند.

صالحی: فراوری داخل لوکوموتیوهای زیمنس و جی ام در دستور کار است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، سید میعاد صالحی در حاشیه نهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی گفت: متأسفانه اولویت دهی به بخش حمل و نقلی ریلی بار در طول 5 ساله برنامه ششم توسعه اتفاق نیفتاده است؛ اما در دولت سیزدهم اولویت بر ارتقای حمل و نقل ریلی است.

وی اضافه نمود: کوشش ما این است که هم در حوزه تزریق منابع و اعتبارات و هم اولویت دهی به صنعت حمل و نقل ریلی بتوانیم پیشرو باشیم. دو هفته قبل تفاهمی میان وزرای راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی به امضا رسید که در آن اولویت به حمل و نقل ریلی کالا های کشاورزی داده شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در سال 1400 رکورد 110 ساله ترانزیت ریلی را با یک میلیون و 319 هزار تُن بار ترانزیتی شکستیم که این عدد 2.5 برابر سال قبل از آن و نسبت به آخرین رکورد ترانزیت ریلی در سال 1397 که یک میلیون و 597 هزار تن بود، باز هم افزایش را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته رکورد صادرات از مرز های ریلی هم شکسته شد گفت: یک میلیون و 920 هزار تن صادرات از مرز های ریلی در سال گذشته رخ داد.

صالحی ادامه داد: برای سال 1401 با توجه به تفاهم نامه های خوبی که در این دو ماه با کشور های همسایه داشتیم و بعلاوه تفاهم نامه ای که دیروز با قزاقستان امضا کردیم و قرار شد 5 میلیون تن بار بین المللی داشته باشیم، پیش بینی ما این است سال جاری بتوانیم رکورد خوبی در ترانزیت بین المللی به دست بیاوریم. البته ظرفیت حمل ریلی بار از شبکه ما بسیار بالاست.

وی یادآور شد: امیدواریم با تزریق لوکوموتیو به کشور چه به صورت سفارش فراوری داخل و چه به صورت ارائه تسهیلات به تعمیر لوکوموتیو هایی که زمینگیر و قابل بهره برداری هستند بتوانیم تفاهم نامه ها با کشور های همسایه را به خوبی پیگیری و اجرا کنیم؛ البته بعضی لوکوموتیو های زمینگیر ما 70 تا 80 ساله اند و اگر حتی نقدینگی به بخش تعمیرات لوکوموتیو ها هم تزریق گردد باز هم امکان راه اندازی مجدد آن ها یا نیست یا به صرفه نیست.

صالحی با بیان اینکه تا کنون سند جامعی برای توسعه صنعت ریلی نداشته ایم توضیح داد: بنای ما این است که اطلس کاملی از احتیاج های ما و بعلاوه شرایط فعلی اعم از اندازه کیلومتر خطوط موجود و اندازه کیلومتر کمبود ریل و نیز محور های لازم برای اتصال خطوط آنتی به چشمه های بار، اتصال های ترانزیتی و امثال آن را تهیه کنیم که به زودی این اطلس تهیه و رونمایی خواهد شد.

وی اعلام کرد: دو مرز فعال ریلی در حال حاضر داریم؛ بنادر شمال و جنوبی هم به شبکه ریلی متصل هستند؛ بندر کاسپین در آستانه پیوستن به شبکه ریلی است؛ منطقه آزاد انزلی هم در حال احداث اسکله ریلی رو-رو است تا به محض رسیدن ریل به بندر کاسپین، بخش دیگری از کریدور شمال-جنوب فعال گردد. بعلاوه اگر راه آهن رشت-آستارا متصل گردد این کریدور تقویت می گردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: حوزه حمل و نقل ریلی یک صنعت اشتغالزاست و از سوی دیگر در این بخش، جزو کشور های با فناوری پایین یا میانه محسوب می شویم و به شدت احتیاجمند انتقال فناوری به این بخشیم و باید از شرکت های دانش بنیان برای توسعه صنعت ریلی فراوری قطعات صنعت ریلی هستیم؛ در حوزه فراوری لوکوموتیو نیز فراوری لوکوموتیو های زیمنس و جی ام را در دستور کار داریم هم در زمینه فراوری انژکتور و هم پوسته موتور در اولویت ماست؛ در زمینه فراوری چرخ مونو بلوک این اتفاق به وسیله یکی از شرکت های داخلی ما افتاده است.

وی تأکید کرد: به هیچ عنوان مذاکره ای برای واردات واگن نداشته ایم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1256

به "صالحی: فراوری داخل لوکوموتیوهای زیمنس و جی ام در دستور کار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صالحی: فراوری داخل لوکوموتیوهای زیمنس و جی ام در دستور کار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید