بازسازی غیر اصولی مسجد جامع ورامین

به گزارش مجله حیات، 600 میلیون تومان اعتبار در یک سال اخیر برای بازسازی مسجد جامع ورامین هزینه شد اما دوباره این مسجد احتیاج به بهسازی دارد چون اقدامات اصولی نبود و اکنون سقف ها نم کشیده است.

بازسازی غیر اصولی مسجد جامع ورامین

به گزارش خبرنگاران مسجد جامع ورامین یکی از مساجد دوره ایلخانی در شهرستان ورامین و از مساجد مهمی استان تهران است که کمترین توجهی به آن می گردد. با وجود اینکه فاصله چندانی از این مسجد مهم تا مرکز وجود ندارد اما هر بار اتفاقاتی برای آن می افتد که خوشایند نیست. از جمله گازکشی در مسجد که چند سال پیش به بهانه سرد بودن هوا انجام شد و دیوارهای این مسجد 700 ساله را تخریب کرد.

یا نورپردازی هایی که باعث شد در نمای بیرونی این مسجد چند روزی چراغ های تزئینی روشن ولی به سرعت خاموش گردد و جای آن سوراخ هایی بماند که دیگر از دیوار و در کنار تزئینات قدیمی آن رفع نمی گردد.

بندکشی آجرها با سیمان و خاک

مهر ماه سال 99 حسین کاغذلو فرماندار ورامین از ارائه درخواست یک میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی مسجد جامع ورامین به معاون اول رئیس جمهور اطلاع داد. این درحالی بود که یک سال قبل رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ورامین گفته بود که این مسجد 500 میلیارد تومان برای بازسازی و بازسازی کامل احتیاج دارد.

البته ژیلا خدادی بارها گفته بود که در سال های متمادی این مسجد بازسازی شده و آخرین بار هم در سال 97 با اعتبار 80 میلیون تومان ایوان شرقی و سردر ایوان آن بازسازی شده است ولی برای بازسازی مجدد ایوان های غرب و شمالی و نورپردازی محوطه داخل و خارج مسجد حدود 500 میلیارد تومان احتیاج است.

مسجد جامع ورامین یا مسجد جمعهٔ ورامین مسجدی مربوط به دورهٔ ایلخانی و یکی از قدیمی ترین ساختمان های شهر ورامین است

وی تیر ماه سال 1401 نیز اظهار داشت که با جذب اعتباری بالغ بر 600 میلیون تومان عملیات بازسازی این مسجد تاریخی شروع شد. در واقع 300 میلیون تومان آن به وسیله استانداری و 300 میلیون دیگر نیز به وسیله اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تأمین شد.

حالا نیم نگاهی به بازسازی های انجام گرفته نشان می دهد که چقدر این بازسازی ها نادرست بوده تا جایی که بارها برای آن هزینه شده و حالا باز هم اعتبار احتیاج دارد تا همان بازسازی های یک سال اخیر دوباره تکرار گردد!

اثر به جا مانده از چسب نورپردازی های چند روزه بر دیوار بیرونی مسجد

حسین حیدریان خادم مسجد جامع ورامین شرایط بازسازی های اخیر مسجد را به خبرنگار مهر نشان داد و گفت که چند باری عملیات بازسازی را متوقف نموده چون بازسازی ها از نظر او که تخصصی هم در حوزه بازسازی نداشته ناصحیح بوده اما آنقدر می دانسته که نمی گردد با خاک و سیمان آجرهای طاق های ضربی را بازسازی کرد و بندکشی را با خاک انجام داد به همین علت چند باری با تذکرها و مخالفت هایش توانسته روند بازسازی را تغییر دهد.

بلند شدن آجرها در لبه سقف و دیوارها

نگاهی به طاق های ضربی دو پوش مسجد تعیین می نماید که سقف نم کشیده است. در واقع این طاق های آجری از پشت بام ایزوگام شده اند! بعضی از آجرها از جایشان بلند شده و تکان می خورند. چینش آجرهایی که تازه کار شده درست نیست هیچ کدام در یک خط ممتد قرار نگرفته اند.

آجرهای لبه سقف مسجد جایی که در زیر دیوار آن مردم تردد می نمایند، لق شده اند و هر لحظه با هر باد شدید یا عبور گربه ای از روی آن ممکن است روی سر افراد بیفتد.

ساخت مسجد در دورهٔ سلطان محمد خدابنده شروع و در دورهٔ پسرش، ابوسعید بهادرخان در 722 هجری به خاتمه رسید

سیمان های ریخته شده روی آجرها حتی دیوارها نشان می دهد که بی سلیقگی در بازسازی کم نبوده است تا جایی که رد پاشیده شدن سیمان روی دیوار هنوز هم به جای مانده است.

پیمانکار بازسازی مسجد تاریخی ورامین اداره کل میراث فرهنگی استان تهران بوده است اداره ای که انتظار می رفت کارشناسان متخصصی را برای بازسازی این مسجد باستانی، به کار گیرد. مسجدی که حرف و سخن درباره تشکیل پرونده ثبت جهانی آن کم نیست.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 7 تیر 1402 بروزرسانی: 7 تیر 1402 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1436

به "بازسازی غیر اصولی مسجد جامع ورامین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی غیر اصولی مسجد جامع ورامین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید