مزایای استفاده از کربن در پروتز و پنجه های کربنی

به گزارش مجله حیات، استفاده از کربن در پروتز به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد، فواید بسیاری را نصیب افراد خواهد نمود.

مزایای استفاده از کربن در پروتز و پنجه های کربنی

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام کلینیک تخصصی حکیم، در سال های اخیر فرایند فراوری پنجه های کربنی رشد چشمگیری داشته است و این امر به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آنها عنوان می گردد.

کربن در پروتز دارای چه مزایایی است؟

کربن از جمله متریال بسیار منحصر به فردی عنوان می گردد که به صورت فیبر کربن در ساخت پروتزها به کار می رود. این متریال به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود، عملکرد افرادی که دارای قطع عضو هستند را افزایش می دهد. در ادامه مزایای کربن در پروتز را توضیح می دهیم تا درک بهتری از این متریال به دست آورید.

وزن بسیار سبک

یکی از ویژگی هایی که سبب می گردد تا از کربن جهت ساخت پروتز ها استفاده گردد، وزن سبک آنها است. افراد دارای قطع عضو جهت انجام فعالیت های خود به پروتزهایی احتیاج دارند که در عین حرکت، فشار زیادی را به آنها وارد نکند. زیرا این امر به شدت سبب خستگی بیماران خواهد شد.

به همین دلیل راه رفتن با این پروتزها برای این بیماران راحت تر است. وزن کربن نصف متریال های دیگر عنوان می گردد و این مزیت زندگی این افراد را آسان تر خواهد نمود.

ایجاد تعادل با پخش وزن بیمار

پنجه کربنی قابلیت پخش وزن بیماران را در بین سایر اندام های بدن دارند. این امر سبب می گردد تا بیمار فشار زیادی را در اثر وزن خود حس نکند. در زمان راه رفتن، دویدن یا انجام هر فعالیت دیگر، این ویژگی از رسیدن آسیب هایی مانند کمر درد و آرتروز به بیمار جلوگیری می نماید و تعادل او را حفظ خواهد نمود. از این رو امروزه کربن در پروتز صندلی بالایی را در این حیطه از آن خود نموده است.

مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار

از جمله مزایایی که استفاده از کربن در پروتزها دارد، مقاومت بالای آنها است. این ویژگی به کاربر امکان می دهد تا در شرایط سخت و با داشتن وزن زیاد نیز نگرانی از بابت خراب شدن یا شکستگی این پروتزها به خود راه ندهند. زیرا مقاومت این متریال در برابر وزن 125 کیلوگرم نیز به اثبات رسیده است.

انتقال چند برابری نیرو به اندام قطع شده

پروتزهای کربنی به گونه ای فراوری می شوند که در زمان راه رفتن بیمار، تنش ها و نیروهای حاصل را جذب می نمایند و با بازگشت حساب شده و کنترل شده نیروها سبب سرعت حرکت افراد در زمان راه رفتن خواهند شد. در واقع کربن با جذب نیرو، ذخیره انرژی و از بین بردن تنش های مضر در زمان راه رفتن، شوک حرکتی کمتری را به بیمار منتقل خواهد نمود.

از این رو به کمر و سایر اندام های دیگر بیماران آسیب کمتری وارد می گردد. همچنین وجود کربن در پروتز تعادل بیمار را حفظ می نماید و از خم شدن او به سمت جلو، خودداری خواهد نمود. از این رو فرد احساس بهتر و انرژی بیشتری را به دست خواهد آورد.

انعطاف پذیری بالا در برابر کشش

کربن ها در پروتزهای پنجه کربنی دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و این مهمترین مزیت آنها به شمار می رود. زیرا در اثر وزن بیمار، فشار زیادی به اندام قطع شده و پروتزها وارد می گردد.

اگر از متریال انعطاف پذیر با مقاومت کششی بالا در این پروتزها استفاده نگردد، آنها به راحتی دچار شکستگی خواهند شد. از این رو مقاومت مکانیکی و کششی آنها بسیار نزدیک به استخوان پای طبیعی است.

ضد آب بودن کربن در پروتز

کربن به عنوان متریال بسیار مقاوم، در برابر فشار، ضربه و کشش عنوان می گردد. یکی دیگر از مزایای این متریال ضد آب بودن آن است. از این رو در هر محیطی به راحتی قابل استفاده است.

ضریب انبساط پایین کربن در پروتز

کربن به دلیل ضریب انبساط پایینی که دارد، در برابر گرما مقاومت بالایی دارد. از این رو مجاورت این پروتزها در برابر حرارت آسیبی به آنها وارد نخواهد نمود. این ویژگی همچنین به افراد امکان می دهد تا راحت تر حرکت نمایند.

دارای شعاع حرکتی بالا

کربن به اندام های مصنوعی این امکان را می دهد تا مانند اندام طبیعی افراد عمل کند و حرکت های متفاوت مانند بالا رفتن از پله ها، دویدن و بسیاری از حرکات دیگر را برای این افراد ممکن سازد.

به دلیل انعطاف پذیری بالای این متریال، شعاع حرکتی آنها بسیار گسترده تر از سایر متریال ها عنوان می گردد. این پروتزها قابلیت چرخش تا 27 درجه را دارند و امکان چرخش به جهت های متفاوت را برای افراد ایجاد خواهند کرد.

در نتیجه...

استفاده از کربن در پروتز به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد سبب شده تا مخاطبان این نوع از پروتزها روز به روز افزایش پیدا نمایند. فیبر کربن مزایای بسیاری مانند: انعطاف پذیری بالا، قدرت کششی فوق العاده، مقاومت در برابر ضربه، ضریب انبساط پایین، شعاع حرکتی گسترده، استحکام در برابر مواد شیمیایی، جذب بالای انرژی و پخش متعادل آن در بدن، ایجاد تعادل در زمان راه رفتن، ماندگاری طولانی و بسیاری از مزایای دیگر دارد.

از این رو افرادی که دارای قطع عضو در اندام های خود هستند، با استفاده از این پروتزها زندگی راحت تر و با کیفیت تری را خواهند گذراند. کلینیک ارتوپدی فنی حکیم همیشه در خدمت شما عزیزان برای تست رایگان این نوع پنجه ها و پروتزها است.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 576

به "مزایای استفاده از کربن در پروتز و پنجه های کربنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای استفاده از کربن در پروتز و پنجه های کربنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید