جهت همکاری ایران و آژانس به کدام سو می رود؟

به گزارش مجله حیات، روز سه شنبه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از گذشت تنها دو ماه و نیم از سفر پیشین خود به کشورمان در شهریورماه، مجددا به تهران آمد و این بار علاوه بر محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز ملاقات و گفت وگو کرد.

جهت همکاری ایران و آژانس به کدام سو می رود؟

به گزارش خبرنگاران، نورنیوز در ادامه نوشت: گروسی در فاصله سفر قبل تا این سفر با وجود بیانیه مشترک توافق شده میان او و اسلامی، در چند نوبت اظهاراتی علیه کشورمان داشت و در عین حال خواهان سفر مجدد به تهران شده بود که موافقت ایران با این سفر نشان از عزم جدی ایران برای تداوم همکاری با آژانس داشت.

طی سفر فشرده روز گذشته گروسی به تهران، همان گونه که بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام نموده با توجه به فشردگی این سفر که در آستانه نشست شورای حکام صورت گرفته بود، ایران و آژانس درباره چگونگی پیگیری موضوعات مورد علاقه به توافقات کلی رسیدند و توافق کردند که به رایزنی های خود برای تکمیل چارچوب و جزئیات تداوم همکاری ها ادامه دهند.

گروسی اما امروز چهارشنبه در وین بعد از شروع نشست شورای حکام آژانس در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات با مقام های ایرانی سازنده، صحیح و حرفه ای بود اما ما نتوانستیم به توافق برسیم. ما باید به توافق برسیم و باید این کار را انجام بدهیم.

مجموع اتفاقات روز سه شنبه در تهران با توجه به اذعان گروسی نشان می دهد که گرچه ایران به علت بعضی مواضع سیاسی و غیرحقوقی گروسی دلخوری هایی از او دارد اما اجازه نداده این موارد به همکاری مستمر ایران با آژانس لطمه بزند.

بر این اساس بهره گیری هوشمندانه آژانس از حسن نیت ایران و فراهم کردن زمینه مناسب برای دستیابی به توافق پیرامون موضوعات مطرح میان دو طرف می تواند از شکل گیری بن بست احتمالی در مناسبات ایران و آژانس جلوگیری کند.

از آن سو گرچه روابط روان و رو به جلو می تواند دستاوردهای مثبتی را برای طرفین در پی داشته باشد اما ایجاد هزینه سیاسی از سوی آژانس برای ایران به طور قطع به عنوان واکنشی غیرسازنده از سوی ایران تلقی شده و نمی تواند کمکی به پیش برد مناسبات دوجانبه داشته باشد.

ایران همیشه بر نگاه غیر تبعیض آمیز آژانس به کلیه اعضا تاکید داشته و نشان داده که استانداردهای دوگانه ای که عمدتا ناشی از فشار و دخالت کشورهای دیگر اعمال می گردد را در روابط خود با آژانس برنمی تابد.

بر این اساس نزدیک بودن زمان گفت وگوهای ایران با 1+4 برای برطرف تحریم های غیرقانونی به طور قطع فرصت مناسبی برای آژانس است تا با اتخاذ رویکرد سازنده، به عنوان مولفه ای منفی در این فرایند نو معرفی نگردد.

محتوای مصاحبه امروز بعدازظهر مدیرکل آژانس و توضیحاتی که کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص گفت وگوهای روز گذشته گروسی با مقامات عالی ایران داشت، نشان می دهد که طرفین با نگاه مثبت و رو به جلو به مناسبات دوجانبه نگاه می نمایند.

می گردد انتظار داشت که طی روزهای آینده ابعاد نوی از ماهیت گفت وگوهای صورت گرفته میان ایران و آژانس اعلام گردد و ارزیابی ها در خصوص منظره دستیابی دو طرف به توافق پیرامون موضوعات جاری را دقیق تر کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 دی 1400 بروزرسانی: 8 دی 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1080

به "جهت همکاری ایران و آژانس به کدام سو می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهت همکاری ایران و آژانس به کدام سو می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید