نخستین قرص از مدفوع انسان، فراوری شد!

به گزارش مجله حیات، سازمان غذا و دارو ایالات متحده نخستین قرص تولیدشده از مدفوع اهدایی انسان را تایید کرد. این دومین درمان برگرفته از مدفوع انسان است که تا به امروز تایید شده است. نخستین درمان مبتنی بر تنقیه بود که سازمان غذا و دارو آمریکا آن را در دسامبر 2022 تایید کرد.

نخستین قرص از مدفوع انسان، فراوری شد!

به گزارش سایت پزشک، قرصی که هفته گذشته تایید شد، وُست (Vowst) نام دارد و مانند درمان تاییدشده تنقیه، حاوی باکتری های زنده است و برای استفاده افراد 18 سال و بالاتر به عنوان یک درمان پیشگیرانه برای عفونت های مکرر باکتری کلستریدویم دیفیسیل تایید شده است. این عفونت در مراکز مراقبت بهداشتی اغلب پس از مصرف آنتی بیوتیک بابت عفونت دیگری ایجاد می گردد.

کلستریدیوم دیفیسل عامل بیماری انتروکولیت با غشای کاذب یا انتروکولیت سودو مامبرانو است؛ بیماری شدید و نادری مربوط به روده باریک و بزرگ که اغلب پس از جراحی های وسیع گوارش یا درمان های آنتی بیوتیکی در افراد فاقد توانایی عمومی بروز می نماید.

کلا آنتی بیوتیک ها می توانند تعادل باکتری هایی را که به طور معمول در روده پراکنده می شوند، برهم بزنند؛ همان چیزی که به کلستریدیوم دیفیسل فرصت تکثیر خواهد داد. در ادامه، باکتری هایی که به سرعت تکثیر می شوند، سمومی را ترشح می نمایند که می تواند موجب اسهال، درد شکم، تب و کولیت (التهاب روده بزرگ) و در بعضی موارد نارسایی این عضو بدن و مرگ گردد.

گزارش سازمان غذا و داروی ایالات متحده عفونت های کلستریدیوم دیفیسل را با مرگ سالانه 15 تا 30 هزار نفر در آمریکا مرتبط دانسته است.

لایو ساینس به نقل از پیتر مارکس، مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیک سازمان غذا و داروی ایالات متحده، نوشت که در دسترس بودن داروی خوراکی میکروبیوتای مدفوعی گام مهمی در پیشرفت مراقبت های مرتبط با بیمارانی است که به این بیماری دچارند و ادامه زندگی آن ها با تهدید روبرو است.

روال درمانی وست به صورت مصرف چهار کپسول یک بار در روز به مدت سه روز متوالی است. بیماران دو تا چهار روز پس از اتمام دوره آنتی بیوتیک برای کلستریدیوم دیفیسل، مصرف داروی وست را شروع می نمایند.

مدفوع اهدایی که برای ساخت این قرص ها استفاده می گردد، قبل از استفاده در فراوری، از نظر پاتوژن های قابل انتقال به دقت غربالگری می گردد. با این حال مصرف وست می تواند همچنان خطر قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری زا (پاتوژن ها) و بعلاوه عوامل حساسیت زای غذایی را در پی داشته باشد.

در کارآزمایی های بالینی، شایع ترین عوارض جانبی وست نفخ شکم، خستگی، یبوست، لرز و اسهال بود. این عوارض جانبی در بیماران تحت درمان نسبت به دریافت نمایندگان دارونما، با فراوانی بیشتری رخ داد.

محصولات ریززیواگان (میکروبیوتا) برگرفته از مدفوع که از باکتری های سالم روده انسان ساخته شده اند، برای جلوگیری از عود کلستریدیوم دیفیسل با پر کردن فلور میکروبی دستگاه گوارش، روش تازه ای ارائه می دهند. حالا با تایید قرص وست، محصول درمانی وجود دارد که می توان آن را به صورت خوراکی مصرف کرد، نه اینکه به صورت مایع که در راست روده بیمار استعمال گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 19 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1402 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1414

به "نخستین قرص از مدفوع انسان، فراوری شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین قرص از مدفوع انسان، فراوری شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید