نور شبانه خطر دیابت نوع 2 را تا 67 درصد افزایش می دهد

به گزارش مجله حیات، در یک مطالعه گسترده که به وسیله دانشگاه فلیندرز اجرا شده و در آن 85,000 نفر آنالیز شدند، دانشمندان دریافتند که قرار گرفتن در معرض نور در شب، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را، مستقل از فعالیت های روزانه، افزایش می دهد.

نور شبانه خطر دیابت نوع 2 را تا 67 درصد افزایش می دهد

اندرو فیلیپس، محقق ارشد این پژوهش و استاد دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی، گفت: قرار گرفتن در معرض نور در شب می تواند ریتم شبانه روزی ما را مختل کند که منجر به تغییراتی در ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز می گردد. او اضافه کرد: تغییرات در ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز که ناشی از اختلال در ریتم شبانه روزی است، توانایی بدن در تنظیم سطح قند خون را تحت تأثیر قرار می دهد و در نهایت می تواند به توسعه دیابت نوع 2 منجر گردد.

این مطالعه با استفاده از داده های بیوبانک بریتانیا انجام شد و اطلاعات 84,790 نفر بین سال های 2013 و 2016 آنالیز شد که مدت یک هفته حسگرهای نوری روی مچ دست خود داشتند. نه سال بعد، محققان 13 میلیون ساعت داده از حسگرهای نوری را آنالیز کردند و دریافتند که خطر ابتلا به دیابت در طول زندگی تا 67 درصد بیشتر بود. آن ها بعلاوه دریافتند که این خطر با مقدار زمان قرار گرفتن در معرض گیری در برایر نور شب، بدون توجه به رفتارهای روزانه، افزایش می یاد.

این داده ها فرضیه ای را پشتیبانی می نمایند که نور، با سرکوب یا جابجایی ریتم های شبانه روزی مرکزی، می تواند تغییراتی در نحوه ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز ایجاد کند.

محققان در این تحقبق نوشتند: برای مثال، با مختل شدن ریتم های ترشح ملاتونین یا گلوکوکورتیکوئید ممکن است در طول ساعات بیداری این مواد غلظت های بالایی در خون ما پیدا نمایند، که این موضوع می تواند ترشح انسولین پانکراس را کاهش داده و فراوری گلوکز در کبد را در زمان هایی که با مصرف غذا همزمان است، افزایش دهد. آن ها اضافه کردند: اختلال مداوم در ریتم شبانه روزی می تواند منجر به افزایش مداوم سطح گلوکز بعد از غذا گردد و با افزایش میزان و التهاب آدیپوسیت ها یا سلول های چربی، باعث مقاومت به انسولین و ترشح نشانگرهای التهابی (مانند اینترلوکین-1β) گردد که عملکرد سلول های بتای پانکراس را مهار می نمایند و به ابن ترتیب دیابت نوع 2 شروع گردد.

سبک زندگی و رفتارهایی مانند کار شیفتی و الگوهای خواب نامنظم بر خطر دیابت تأثیر می گذارند و حالا محققان متوجه شده اند که اگر بین ساعت 12:30 نیمه شب و 6 صبح در معرض نور قرار بگیریم یک مشکل سلامتی جدی به تدریج برایمان ایجاد می گردد. محدود کردن در معرض قرار گرفتن نور در این ساعات باعق کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می گردد.

نتایج این تحقیق نشان داده که قرار گرفتن در معرض نور بیشتر در شب با خطر بالاتری از ابتلا به دیابت همراه است. پس اگر مجبور به کار شبانه باشیم، نور کمتر می تواند به ما یاری کند.

این تحقیق در مجله The Lancet Regional Health - Europe منتشر شده است.

منبع: دانشگاه فلیندرز

منبع: یک پزشک
انتشار: 7 تیر 1403 بروزرسانی: 7 تیر 1403 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1485

به "نور شبانه خطر دیابت نوع 2 را تا 67 درصد افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نور شبانه خطر دیابت نوع 2 را تا 67 درصد افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید