ورود تجهیزات جدید و نیروهای تازه نفس از امارات به لیبی

به گزارش مجله حیات، یک منبع لیبیایی از اختصاص یک پل هوایی از امارات به لیبی و ورود تجهیزات جدید و مزدوران تازه نفس برای یاری به خلیفه حفتر اطلاع داد.

ورود تجهیزات جدید و نیروهای تازه نفس از امارات به لیبی

به گزارش گره بین الملل خبرنگاران، منابع لیبیایی از ورود تجهیزات نظامی پیشرفته و مزدوران تازه نفس از مقصد امارات به پایگاههای وابسته به خلیفه حفتر در لیبی خبر دادند.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، یک منبع وابسته به اردوگاه خلیفه حفتر در مجلس طبرق می گوید پایگاههای الجفره و الخادم در شرق لیبی به پل هوایی انتقال تجهیزات نظامی و مزدوران اماراتی به مواضع نظامی نزدیک طرابلس تبدیل شده اند.

به گفته وی هدف از رسیدن این تجهیزات، استقرار سامانه های دفاع هوایی در غرب لیبی و همچنین رهگیری پهپادهای دولت وفاق ملی است. همچنین تجهیزات مورد احتیاج برای راه اندازی دوباره پایگاه هوایی الوطیه نیز به دست نیروهای خلیفه حفتر رسیده است.

این عضو مجلس طبرق همچنین گفت که نیروهای روسی فاگنر به خلیفه حفتر گفته اند که در صورت عدم محافظت از پایگاهها و مواضعشان، دیگر حاضر به جنگیدن نیستند و از این رو خلیفه حفتر کوشش دارد با خرید زمان، نیروهای خود را تقویت کند.

او در ادامه گفت که جبهه نبرد در اطراف شهر سرت و طرابلس فرسایشی شده و پایگاه پلیس نظامی هون در 650 کیلومتری جنوب غرب طرابلس و مقر یگان زرهی در شهر سوکنه در مجاورت شهر هون به محلی برای انبار تجهیزات نظامی خلیفه حفتر تبدیل شده است.

محیی الدین زکری کارشناس امور امنیتی در مورد سخنان این نماینده مجلس طبرق گفت که سخنان وی با واقعیت میدانی همخوانی دارد و مواضع نظامی حفتر به هدف آسانی برای نیروی هوایی دولت وفاق ملی تبدیل شده و افزایش شعاع حملات هوایی به خارج از طرابلس نشان از عدم کنترل خلیفه حفتر به فضای هوایی مناطق درگیری دارد.

او تأکید کرد که نیروی هوایی برای خلیفه حفتر نقش اساسی در عملیات طرابلس بازی می کرد و او حساب ویژه ای بر روی جنگنده های خود باز نموده بود؛ اما اکنون او رجحان هوایی را از دست داده است.

به گفته وی عملیات طوفان صلح نیروهای دولت وفاق ملی توانست موازنه قوا را تغییر دهد و مشغول بودن کشورهای حامی خلیفه حفتر به خصوص امارات به بحران کرونا، فرصت خوبی برای دولت طرابلس فراهم آورده بود تا مواضع نیروهای حفتر را هدف قرار داده و پیشروی نمایند.

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس (غرب کشور) که در سطح دنیا به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن ها برخوردار است.

نیروهای شرق لیبی موسوم به ارتش ملی لیبی از چهارم آوریل 2019 (15 فروردین 1398) حملات به طرابلس را به بهانه آزادسازی این شهر از تروریست ها شروع کردند. خلیفه حفتر از حمایت های اقتصادی و تسلیحاتی امارات، مصر و روسیه برخوردار است اما به دلیل مقاومت نیروهای دولت وفاق ملی، نیروهای حفتر هنوز پیروز نشده اند به داخل شهر طرابلس نفوذ نمایند. دولت وفاق ملی نیز حمایت تسلیحاتی ترکیه را با خود به همراه دارد.

یکشنبه گذشته سازمان ملل در گزارشی گفت که در یک سال گذشته از حملات نیروهای شرق لیبی تحت امر خلیفه حفتر به طرابلس، 356 غیرنظامی کشته و 329 نفر نیز زخمی شده اند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 116

به "ورود تجهیزات جدید و نیروهای تازه نفس از امارات به لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود تجهیزات جدید و نیروهای تازه نفس از امارات به لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید