چرا فیلم های کمدی، رمانتیک اینقدر محبوب هستند؟

به گزارش مجله حیات، کمدی-رمانتیک یکی از محبوب ترین زیر ژانرهای تاریخ سینما است و قدمت آن را می توان به یونان باستان و اولین اشکال داستان سرایی نسبت داد. اساس این فیلم ها ساده و قابل درک است و معمولا حول محور یک شخصیت دوست داشتنی می گردد. این زیر ژانر بر مجموعه ای از کلیشه ها و استعاره های رایج پایدار است که بالاخره اتفاق می افتند و پایان رضایت بخشی را برای شخصیت های اصلی و صد البته مخاطب رقم می زنند و به شادی ختم می شوند.

چرا فیلم های کمدی، رمانتیک اینقدر محبوب هستند؟

اما محبوبیت فیلم های کمدی-رمانتیک فقط از تقاضای بالای مخاطب سرچشمه نمی گیرد و عوامل بیش تری وجود دارد که به سرازیر شدن سیل فیلم های این زیر ژانر در سالن های سینما و سرویس های پخش منجر می گردد؛ در حقیقت علاقه به فیلم هایی از این جنس فراتر از کلیشه های قابل پیش بینی است و عشق به کمدی-رمانتیک فراتر از علاقه صرف به ژانر کمدی یا رمانتیک است اما چرا به این زیر ژانر علاقه مندیم و هنگام تماشای داستان های ساده یک زوج کمی تا قسمتی احمق، احساس خوبی داریم؟

به جای لحظات عاشقانه ، عشق حقیقی را به اشتراک می گذارند

زوجی که در مرکز هر فیلم کمدی-رمانتیک واقع شده است بیش ترین توجه را به خود جلب می کند اما همه فیلم های این زیر ژانر هم به تنهایی از نیروی یک عشق پر حرارت تغذیه نمی کنند. در عوض داستان به چند شاخه کلی تقسیم می گردد که روابط جانبی شخصیت اصلی با آدم های اطرافش را بررسی می کند؛ به عبارت دیگر موجودیت شخصیت اصلی فقط با شریک عاطفی اش تعریف نمی گردد و ابعاد گوناگونی را در برمی گیرد.

در این آثار اغلب نوعی عشق و محبت نسبت به خانواده، دوستان یا رفاقت میان همکاران وجود دارد و این واقعیت را یادآوری می کند که عشق افلاطونی به اندازه یک رابطه عاطفی پرحرارت با ارزش است. کمدی-رمانتیک عشق به خانواده و اطرافیان را تحسین می کند و زیر پوسته لحظات خنده دار و عاشقانه اش اشاره می کند که شریک عاطفی تنها کسی نیست که ارزش ما را مشخص می کند، بدون شک زندگی ابعاد دیگری هم دارد و هنوز انسان های زیادی روی کره زمین وجود دارند که دوستمان دارند و ما هم آن ها را دوست داریم.

این فیلم ها به دلیل صحبت درباره سطوح مختلف روابط انسانی و ارزشمند نشان دادن آن ها، دوست داشتنی و تحسین برانگیز هستند.

این فیلم ها باعث ترشح هورمون اکسی توسین می شوند

اکسی توسین یکی از معروف ترین هورمون های بدن است و به نام هورمون عشق هم شناخته می گردد و از نظر بیولوژیک در زنان بیش از مردان ترشح می گردد. همان طور که از لقب اکسی توسین مشخص است این هورمون در اثر هیجانات عشق ترشح می گردد؛ به طوری که نگاه و صدای معشوق، یادآوری خاطرات حضورش و … می تواند باعث ترشح این هورمون در بدن و تجربه سطوحی از شادی و سرخوشی در فرد گردد.

با این اوصاف فیلم های کمدی-رمانتیک در بسیاری از لحظات می توانند یادآور خاطرات عاشقانه ما باشند و در نتیجه منجر به ترشح هورمون عشق می گردد و از آنجایی که با دوپامین و سروتونین به عنوان هورمون های شادی بخش، ارتباط دارد، حس و حال خوب و سرخوشانه ای را ایجاد می کند.

اکسی توسین از درک و همدلی موقعیت های عاشقانه فیلم ها سرچشمه می گیرد و البته فقط هم مربوط به آثار این ژانر نیست و در زندگی روزمره هم می تواند از طریق قرارگیری در هر موقعیتی که به نوعی احساسات عاشقانه را القا می کند، ترشح گردد.

فیلم های کمدی-رمانتیک تماشایی هستند و در عوض تنش زا نیستند

زیر ژانر کمدی رمانتیک در مقایسه با سایر ژانرهای سینمایی ماهیت آرام تری دارد. هنگام تماشای این آثار ترس و وحشت ناشی از یک لحظه چندش آور در فیلم های ترسناک یا تپش قلب ناشی از داستان هیجان انگیز فیلم های اکشن را تجربه نمی کنید و در عوض لحظات آرامش بخشی را پیش رو دارید. در حقیقت داستانی که بیش از حد پیچیده و عجیب و غریب نباشد چیزی است که کمدی- رمانتیک را خوشمزه و دوست داشتنی کرده است.

حتی داستان های فرعی هم سرراست و بدون حاشیه روایت می شوند و به دلیل روایت واضح و بی وقفه قابل هضم هستند. یک کمدی- رمانتیک استاندارد هیچ وقت فکر مخاطب را درگیر روابط پیچیده شخصیت ها یا کنکاش در فکر آشفته آدم های داستان نمی کند و در عوض لذت تماشای یک فیلم بی استرس را به مخاطب هدیه می دهد که می تواند از هر لحظه اش لذت ببرد.

این زیر ژانر مخاطبان را تنها برای تماشای یک فیلم بی حاشیه و لذت بخش دور هم جمع می کند؛ جایی که محتوا کاملا بی اهمیت نیست اما به اندازه ای پیچیدگی ندارد که تمام فکر و حواس مخاطب را درگیر کند و در عوض به او اجازه می دهد از کنار تماشای داستان بانمک و عاشقانه اش از لحظه حال و معاشرت با اطرافیان یا فکر کردن به اتفاقات خوش آیند زندگی اش لذت ببرد.

در نهایت تماشای بی دردسر و قابلیت ارتباط با بسیاری ازتیپ های شخصیتی کمدی- رمانتیک را به زیر ژانری دلپذیر تبدیل کرده است؛ شاید قانع کننده نباشد اما تا دلتان بخواهد سرگرم کننده است.

کمدی-رمانتیک ترکیب سالمی از واقع گرایی و جادوی هالیوود است

در فیلم های کمدی رمانتیک آدم های عادی در شرایط معمولی حضور دارند. در این فیلم ها غالبا از زندگی روزمره افراد بدون نیاز به یک نیرومحرکه عجیب و غریب برای روایت داستان های واقع گرایانه و در عین حال مجذوب کننده استفاده می گردد. با این حال گاهی این داستان های به ظاهر ساده و عادی درهم تنیده می شوند و روزمرگی تا اندازه ای تحت تاثیر جادوی هالیوود قرار می گیرد؛ به طوری که شخصیت اصلی به خودش می آید و می بیند شهره شهر است به عشق ورزیدن و مثل یک اعلامیه متحرک عاشقانه عمل می کند.

ماجرای اصلی این فیلم ها در واقعیت پایه ریزی شده است اما جادوی هالیوود حتی این موقعیت های ساده را مجذوب کننده می کند و از شخصیت اصلی ابرقهرمانی می سازد که در پیچیدگی های زندگی در پی شریک عاطفی اش می گردد و در نهایت به خوشبختی همیشگی می رسد. البته این مورد ممکن است برای بسیاری از مخاطبان غیرقابل درک باشد اما در هر حال ویژگی اصلی این زیر ژانر است و اصلا همین تعامل میان یک انتها خوش و چالش هایی که برای رسیدن به آن وجود دارد، باعث محبوبیت کمدی- رمانتیک ها شده است.

منبع: movieweb

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1205

به "چرا فیلم های کمدی، رمانتیک اینقدر محبوب هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فیلم های کمدی، رمانتیک اینقدر محبوب هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید