چیزی به نام سرمایه گذاری برای کتاب ازسوی ناشران در شهرستان ها وجود ندارد

به گزارش مجله حیات، کاظم نظری بقا در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در اردبیل، در پاسخ به اینکه چرا شعرا و نویسندگان اردبیل به ندرت در سطح کشور مطرح می شوند، توضیح داد: فاکتورهای متعددی برای معروفیت کشوری وجود دارد که اولین آن در دنیای امروز، رسانه است.

چیزی به نام سرمایه گذاری برای کتاب ازسوی ناشران در شهرستان ها وجود ندارد

وی ادامه داد: باورم این است که همواره هم، آن هایی که مطرح می شوند در صندلی واقعی خود نیستند، بلکه با قدرت رسانه بر مسندی دروغین تکیه زده اند و چندی بعد که آب از آسیاب می افتد، صدای آن ها هم رفته رفته خاموش می گردد.

نظری بقا اضافه نمود: دومین عامل برای مشهور شدن، همان اصالت آثار فراوریی است زیرا اثر، نویسنده را معرفی می نماید؛ اگرچه در شهری دورافتاده هم باشد. برای مثال حافظ خیاوی داستان نویس اهل مشکین شهر است، اما آثاری که از او منتشر شده، باعث معروفیتش گشته، بنابراین خود اثر بسیار دخیل است.

این نویسنده و شاعر اردبیلی با بیان اینکه نویسندگان اصیل و واقعی اگر رسانه ای هم نداشته باشند بالاخره روزی تاریخ، غبار از چهره آنان می شوید و سیمای واقعی شان در دنیای ادبیات نمایان می گردد، تشریح کرد: ممکن است هنرمندانی داشته باشیم که در شهر خود ناشناخته مانده اند، اما در مرکز و جاهای دیگر از اعتبار و معروفیت برخوردارند.

به گفته نظری بقا، عامل دیگر، قرار گرفتن در مرکز فرهنگی و سیاسی و مالی کشور یعنی مرکز است که به نظرم این هم عنصر بسیار مهمی در شناخت یک نویسنده و هنرمند می تواند باشد، چرا که شاهدیم بسیاری از نام آوران عرصه های هنر و ادب مرکزنشین اند، پس نباید این عامل را نادیده گرفت.

این نویسنده اردبیلی در تشریح شرایط فروش آثار نویسنده و شعرا توضیح داد: شرایط فروش عمدتاً افتضاح است زیرا غیر از چند مورد شاید فروشی وجود ندارد که البته در شرایط ادبی موجود نباید انتظار رونق فروش کتاب را داشت.

وی با بیان اینکه عدم فروش کتاب ها چند علت عمده دارد، اظهار کرد: کتابی که هیچ ارزش ادبی ندارد، چرا باید فروش داشته باشد؟ جایی که بسیاری از دوستداران کتاب، هزینه لازم برای خرید کتاب های مورد علاقه و خوب را ندارند، چه لزومی دارد کتابی را که به درد نمی خورد، بخرند و در خانه انبار نمایند؟

نظری بقا با بیان اینکه ظاهراً انتظار برخی از نویسندگان کم مایه و میان مایه بالا است، ادامه داد: قیمت کتاب به صورت سرسام آوری مثل دیگر مایحتاج عمومی بالا رفته و قدرت خرید کتاب بسیار کاهش یافته است؛ خود من سالانه اگر 100 جلد کتاب می خریدم، الان قدرت خرید 5 کتاب در طول سال را ندارم.

این نویسنده اردبیلی با بیان اینکه بسیاری از مردم در خانه هایشان جایی به نام کتابخانه ندارند، اضافه نمود: فرضاً این ها آمدند کتاب هم خریدند، در کجا نگهداری نمایند؟ از همین نویسندگان و هنرمندان شهر، آمار میدانی بگیرید و ببینید چقدر جا برای داشتن کتاب در خانه در نظر گرفته اند! آیا اصلاً کتابخانه دارند؟ ممکن است عده ای بگویند پس کتابخانه های عمومی برای چیست؟ آن وقت می توان گفت پس این همه توصیه برای خرید کتاب و حمایت از نویسندگان چه مفهومی دارد؟

وی گفت: چیزی به معنای سرمایه گذاری برای کتاب از سوی ناشران در شهرستان ها وجود ندارد و تنها چند اداره خاص هستند که به صورت سفارشی در حوزه ای خاص به فراوری کتاب مشغول اند.

به گفته نظری بقا، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال خرید کتاب دارد که با گران تر شدن کتاب، تیراژ خرید هم ظاهراً بسیار پایین آمده و گویا از سوی هیئت یا شورای خرید، سخت گیری چندانی برای خرید کتاب به لحاظ کیفیت دیده نمی گردد.

گفت وگو از: توحید مهدوی

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 962

به "چیزی به نام سرمایه گذاری برای کتاب ازسوی ناشران در شهرستان ها وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیزی به نام سرمایه گذاری برای کتاب ازسوی ناشران در شهرستان ها وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید