چیزی که مورد غفلت واقع شده، فهم شاهنامه است

به گزارش مجله حیات، دبیر کل بنیاد بین المللی فردوسی گفت: چیزی که دراین سالها مورد غفلت واقع شده، شاهنامه خوانی نیست بلکه فهم آن است و ما باید بتوانیم پیشنیه هنرها را از دل شاهنامه درآوریم.

چیزی که مورد غفلت واقع شده، فهم شاهنامه است

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، یاسر موحد فر رئیس و دبیر کل بنیاد بین المللی فردوسی با حضور در برنامه از پارسی تا فارسی در خصوص عظیمداشت فردوسی مصاحبه کرد.

وی فردوسی را بنیان گذار دانشنامه تمدن ایرانی اسلامی خواند و گفت: آیین ها، فرهنگ ها، رسوم و هنرهای ایرانیان از ده هزار سال پیش تا کنون در مجموعه ای جز شاهنامه گردآوری نشده است.

موحد فر ضمن اشاره به آموزه های اسلامی و آیین های شاهنامه که بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار داده، اذعان کرد: شاهنامه گرانیگاه جهان ایران عظیم بوده بنابراین محور تمدن های جهانی و مصاحبههای بین دین ها از ایران شکل گرفته است.

دبیر کل بنیاد بین المللی فردوسی شاهنامه را یک دانشنامه میان تمدنی دانست و ضمن اشاره به بیشترین ثبت های یونسکو که به شاهنامه فردوسی اختصاص یافته، اظهار کرد: بیست و پنجم اردیبشهت سال جاری، شانزدهمین دوره عظیمذاشت فردوسی است و سال جاری برای نخستین بار بسیاری از هنرهایی که فراموش شده بود، به همت مؤسسه فردوسی طوسی، مؤسسه صبا فرهنگستان هنر، بنیاد فردوسی و دانشگاه پیغام نور در ایران و جهان راه اندازی کردیم.

وی شاهنامه فردوسی را عظیمترین کتاب حماسی جهان دانست و ادامه داد: 200 سال شاهنامه سوزی شده و بودجه ای برای آن در نظر گرفته نمی گردد و هنوز صندلی شایسته ای برای فردوسی و شاهنامه وجود ندارد.

به گفته این دبیر کل، اگر بخواهیم 1500 ریشه زبان فارسی را به عنوان یک خادم دین، فرهنگ و آیین پاسداری کنیم قطعاً یکی از بنیان های اصلی آن، شاهنامه فردوسی است.

فردوسی یک گردآورنده تمدنی عظیم ایران

موحدفر پیرامون جهان معنوی فردوسی در رادیو گفت و گو، تشریح کرد: فردوسی کوشش نموده بنیان شاهنامه را در همان دیباچه بر مبنای خِرَد، خردمندان، آفرینش جهان، آفرینش مردمان و ارادت خود به خاندان عصمت قرار دهد و با مدار نگاه محوری و پرورش دهنگی از سوی خدا، نخستین موهبت الهی و آفرینش را خرد می داند و نگاه هستی شناسی و انسان شناسی دارد.

وی با بیان اینکه فردوسی به عنوان یک گردآورنده تمدنی عظیم ایران، آیین شهریاری که توسط ایرانیان پایه گذاری شده، نشر داده گفت: صندلیی که برای انسان خرد مدار، دانش گستر و دادگستر در شاهنامه فردوسی هست در هیچ کتابی در جهان وجود ندارد و سیر تاریخی ان نیز کامل است.

این چهره ادبی گفت: چیزی که دراین سالها مورد غفلت واقع شده، شاهنامه خوانی نیست بلکه فهم آن است و ما باید بتوانیم پیشنیه هنرها را از دل شاهنامه درآوریم.

وی اسطوره های شاهنامه فردوسی را با تعبیر حِکمی و عرفانی یاد کرد و متذکر شد: برای شناختن شاهنامه باید بُعد انسان شناسی را دنبال کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 840

به "چیزی که مورد غفلت واقع شده، فهم شاهنامه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیزی که مورد غفلت واقع شده، فهم شاهنامه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید