17 ماده غذایی عالی برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست

به گزارش مجله حیات، تغذیه نقش غیرقابل انکاری روی سلامت پوست دارد. اگر مواد غذایی سالم و مقوی بخورید، ظاهر پوستتان درخشان و شفاف می گردد. آلودگی شدید هوا، محرک های محیطی مثل نور خورشید، استرس برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی، خوردن میان وعده های ناسالم و… همگی می توانند روی پوست اثرات نامطلوبی بگذارند. امروزه خیلی از ما به دلایل ذکر شده گرفتار جوش و جای جوش، لکه و بسیاری از مسائل پوستی دیگر هستیم. دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل همان چیزی است که برای درخشان کردن پوست به آن احتیاج دارید. امروز در خبرنگاران مگ تصمیم داریم شما را با برترین مواد غذایی برای شفاف و درخشان کردن پوست، بعلاوه حفظ سلامتی آن آشنا کنیم. تا سرانجام این مقاله ما را همراهی کنید.

17 ماده غذایی عالی برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست

مواد غذایی مفید برای درخشان و لطیف کردن پوست

میوه و سبزیجات جزء مواد غذایی هستند که می توانند در به دست آوردن پوستی بدون جوش و اسکار به شما یاری نمایند. این مواد غذایی ترکیباتی دارند که برای حفظ سلامت پوست و رفع مسائل پوستی مفید هستند. میوه و سبزیجات نه تنها به حفظ سلامتی بدن یاری می نمایند، بلکه در درخشان و لطیف کردن پوست هم اثرگذار هستند.

مواد غذایی ذکر شده به آبرسانی به بدن یاری می نمایند و از این طریق به شما پوستی سالم تر و شفاف تر هدیه می دهند. در ادامه لیستی از 17 ماده غذایی را در اختیارتان قرار می دهیم که پوست شما را تبدیل به پوستی می نمایند که همواره آرزوی داشتن آن را داشته اید.

1. سبزیجات دارای برگ سبز

اضافه کردن سبزیجات دارای برگ سبز به رژیم غذایی یکی از آسان ترین روش ها برای افزایش درخشندگی پوست است. سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین های ضروری و مواد مغذی هستند و به شما یاری می نمایند از شر کدری و تیرگی پوست رها شوید.

از جمله برترین سبزیجات برای پوست می توانیم کلم بروکلی، اسفناج، کلم و جعفری را نام ببریم. می توانید از سبزیجات در غذاهای مختلف استفاده نموده یا آن ها را به راحتی به سالاد اضافه کنید تا از خواص آن ها بهره مند شوید.

2. ماهی های چرب

ماهی های چرب مثل ماهی های سالمون و ماکارل برای سلامت پوست عالی هستند. این ماهی ها منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 محسوب می شوند که برای حفظ سلامت پوست اهمیت دارند. اسیدهای چرب امگا 3 برای حفظ رطوبت و شادابی پوست ضروری هستند. اگر دچار کمبود اسیدهای چرب امگا 3 باشید، پوستتان خشک می گردد.

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی التهاب را کاهش می دهند که منجر به قرمزی و جوش و آکنه می گردد. این چربی ها می توانند حساسیت پوست نسبت به اشعه های مضر فرابنفش خورشید (UV) را کاهش دهند.

برخی از مطالعات نشان می دهند که مکمل های روغن ماهی ممکن است به تسکین بیماری های التهابی و خودایمنی مثل پسوریازیس و لوپوس که پوست را تحت تأثیر قرار می دهند، یاری نمایند .

ماهی های چرب بعلاوه منبع ویتامین E هستند که یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان ها برای پوست به تعداد می رود. دریافت کافی ویتامین E برای یاری به محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد و التهاب لازم است.

ماهی های چرب منبع پروتئین باکیفیت هم هستند که برای حفظ استحکام و یکپارچگی پوست به آن احتیاج است. نکته آخر درباره این غذایی دریایی، وجود روی (زینک) در آن است که یک ماده معدنی حیاتی برای تنظیم التهاب، سلامت کلی پوست و فراوری سلول های پوستی نو محسوب می گردد. کمبود روی می تواند منجر به التهاب، ضایعات پوستی و به تأخیر افتادن درمان زخم گردد.

3. گردو

ویژگی های مثبت زیاد گردو آن را تبدیل به یک ماده غذایی شگفت انگیز برای سلامت پوست نموده اند. این نوع مغز منبع خوبی از اسیدهای چرب لازم است که چربی هایی هستند که بدن نمی تواند آن ها را فراوری کند. مقدار اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 موجود در گردو از سایر مغزها بیشتر است.

رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی امگا 6 ممکن است منجر به التهاب و بیماری های پوستی التهابی مثل پسوریازیس گردد. از طرف دیگر، اسیدهای چرب امگا 3 التهاب را در بدن کاهش می دهند. گردو به علت اینکه حاوی نسبت خوبی از امگا 3 و امگا 6 است، ممکن است با مقدار اضافی امگا 6 در بدن مبارزه کند.

علاوه بر این گردو حاوی مواد مغذی دیگری است که پوست برای عملکرد صحیح و سالم ماندن به آن ها احتیاج دارد. 28 گرم گردو، 8 درصد از احتیاج روزانه بدن به روی را رفع می نماید.

روی برای درمان زخم و مبارزه با باکتری ها و التهاب لازم است. گردو مقدار کمی ویتامین E و سلنیوم هم دارد و 28 گرم از آن حاوی 4 تا 5 گرم پروتئین است.

4. تخم آفتاب گردان

مغزها و دانه ها منابع خوبی از مواد غذایی مفید برای سلامت پوست هستند. 28 گرم تخم آفتاب گردان 49 درصد از احتیاج روزانه بدن به ویتامین E، 41 درصد احتیاج بدن به سلنیوم و 14 درصد احتیاج به روی را رفع نموده و برای بدن 5.5 گرم پروتئین مهیا می نماید.

5. سیب زمینی شیرین

بتاکاروتن یک ماده مغذی است که در برخی از میوه ها و سبزیجات وجود دارد. این ترکیب می تواند در بدن به ویتامین A تبدیل گردد. بتاکاروتن در پرتقال و سبزیجاتی مثل هویج، اسفناج و سیب زمینی شیرین یافت می گردد.

سیب زمینی شیرین منبع عالی این ترکیب است؛ به طوری که نصف فنجان (100 گرم) سیب زمینی شیرین پخته شده به قدری بتاکاروتن دارد که شش برابر بیشتر از احتیاج روزانه بدن به ویتامین A را رفع می نماید.

کاروتنوئیدهایی مثل بتاکاروتن به وسیله عمل کردن به اسم عامل محافظتی طبیعی در برابر خورشید، به حفظ سلامت پوست یاری می نمایند. مصرف بتاکاروتن در محافظت از پوست در برابر آسیب ناشی از مواجهه با نور خورشید تأثیرگذار است.

این موضوع ممکن است از آفتاب سوختگی، مرگ سلولی و خشکی و چین وچروک پوست جلوگیری کند. مصرف مقدار زیادی بتاکاروتن می تواند به پوست شما رنگی گرم و مجذوب کننده دهد و ظاهر پوست را سالم تر کند.

6. فلفل دلمه ای قرمز یا زرد

فلفل دلمه ای مانند سیب زمینی شیرین منبع عالی بتاکاروتن به تعداد می رود که همان طور که در بالا اشاره کردیم، بدن آن را به ویتامین A تبدیل می نماید. یک فنجان (149 گرم) فلفل دلمه ای خرد شده، 156 درصد از احتیاج روزانه بدن به ویتامین A را تأمین می نماید. این ماده غذایی بعلاوه جزء برترین منابع ویتامین C محسوب می گردد.

این ویتامین برای فراوری پروتئین کلاژن لازم است که پوست را سفت و مستحکم نگه می دارد. فقط یک فنجان (149) گرم فلفل دلمه ای، 211 درصد از احتیاج روزانه بدن به ویتامین C را رفع می نماید.

یک مطالعه مشاهده ای عظیم مقیاس روی زنان به این نتیجه رسید که بین مصرف مقدار زیادی ویتامین C و کاهش احتمال ابتلا به چین وچروک و خشکی پوست ناشی از سن ارتباط وجود دارد.

7 . کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از سبزیجاتی است که مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی مهم برای پوست، مثل روی، ویتامین A و ویتامین C دارد. علاوه بر این لوتئین هم دارد که یک نوع کاروتنوئید است و مثل بتاکاروتن عمل می نماید. لوتئین در محافظت از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو مفید است که می تواند پوست را خشک و چروک کند.

کلم بروکلی حاوی ترکیب خاصی به نام سولفورافن بوده که فواید چشمگیری دارد. این ترکیب حتی ممکن است خواص ضدسرطانی داشته باشد و با برخی از انواع سرطان های پوست مبارزه کند. سولفورافن بعلاوه به اسم یک ترکیب محافظتی قدرتمند در برابر آسیب ناشی از خورشید عمل نموده و رادیکال های آزاد مضر را خنثی می نماید.

در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شد که سولفورافن تعداد سلول های پوستی از بین رفته به وسیله اشعه های فرابنفش خورشید را تا 29 درصد کاهش داد. شواهد اسم می نمایند که سولفورافن ممکن است به حفظ سطح کلاژن در پوست یاری کند.

8. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع عالی ویتامین C به شمار میرود و حاوی کاروتنوئیدهایی از جمله لیکوپین است. نشان داده شده که بتاکاروتن، لوتئین و لیکوپین از پوست در برابر نور خورشید محافظت می نمایند.

بعلاوه ممکن است به جلوگیری از بروز چین وچروک یاری نمایند. گوجه فرنگی سرشار از کاروتنوئیدها است و به همین علت جزء مواد غذایی مفید برای سلامت پوست به تعداد می رود. مواد غذایی غنی از کاروتنوئیدها را با منابع چربی مثل پنیر یا روغن زیتون بخورید، چون چربی جذب کاروتنوئیدها را افزایش می دهد.

9. سویا

سویا حاوی ایزوفلاون است که یک ترکیب گیاهی بوده و می تواند استروژن را در پوست به حداقل برساند یا آن را مسدود کند. ایزوفلاون ممکن است برای نواحی مختلف بدن از جمله پوست مفید باشد.

یک مطالعه کوچک روی زنان میان سال به این نتیجه رسید که خوردن روزانه سویا به مدت 8 تا 12 هفته چین وچروک ظریف را کاهش داد و خاصیت کشسانی پوست را بهبود بخشید. سویا بعلاوه ممکن است در زنانی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند، منجر به بهبود خشکی پوست و افزایش کلاژن گردد که این موضوع به حفظ نرمی و استحکام پوست یاری می نماید.

ایزوفلاون ها نه تنها در محافظت از سلول های پوستی درون بدن در برابر آسیب تماشا مفید هستند، بلکه از پوست در برابر اشعه های فرابنفش خورشید هم مراقبت می نمایند که این موضوع ممکن است منجر به کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان های پوست گردد.

10 . شکلات تلخ

شکلات تلخ یک خوراکی پرطرفدار است که هم برای سلامتی بدن و هم برای پوست فواید زیادی دارد. یک مطالعه نشان داد که شرکت نمایندگان بعد از مصرف روزانه شکلات تلخ به مدت 6 تا 12 هفته، افزایش رطوبت و استحکام پوست را تجربه کردند. بعلاوه زبری و حساسیت پوست شرکت نمایندگان نسبت به نور خورشید کاهش پیدا کرد و جریان خونشان هم افزایش یافت.

یک مطالعه دیگر به این نتیجه رسید که خوردن روزانه 20 گرم شکلات تلخِ حاوی آنتی اکسیدان زیاد در مقایسه با مصرف شکلات تلخ دارای آنتی اکسیدان کم می تواند به جلوگیری از سوختن پوست در برابر اشعه های فرابنفش خورشید یاری کند.

چندین مطالعه دیگر هم در این زمینه به نتایج مشابهی از جمله بهبود ظاهر چین وچروک رسیدند. هرچند باید به یاد داشته باشید که تمام مطالعات نتایج یکسانی نداشتند. حتما شکلات تلخی را خریداری کننید که دست کم 70 درصد است تا بتوانید از خواص آن بیشترین فایده را ببرید.

11. چای سبز

اگر تمام فواید چای سبز را ندانیم، دست کم این را می دانیم که این چای در لاغری و چربی سوزی معجزه می نماید. اما جالب است بدانید که چای سبز به محافظت از پوست در برابر آسیب تماشا و پیری پوست هم یاری می نماید.

ترکیبات قدرتمند موجود در چای سبز که کاتچین نام دارند، سلامت پوست را به روش های مختلف بهبود می دهند. چای سبز مانند سایر مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان می تواند در محافظت از پوست در برابر آسیب خورشید اثرگذار باشد.

یک مطالعه 12 هفته ای روی 60 خانم به این نتیجه رسید که نوشیدن روزانه چای سبز می تواند قرمزی پوست ناشی از نور خورشید را تا 25 درصد کاهش دهد. چای سبز بعلاوه رطوبت و خاصیت کشسانی پوست شرکت نمایندگان را بهبود بخشید.

چای سبز گزینه ای کم نظیر برای سلامت پوست است، با این حال باید از مصرف چای سبز با شیر خودداری کنید، چون برخی از شواهد نشان می دهند که شیر می تواند اثرات آنتی اکسیدانی چای سبز را کاهش دهد.

12. انگور قرمز

انگور قرمز به داشتن رزوراترول مشهور است که در پوست این میوه وجود دارد و حاوی فواید متعددی برای سلامتی است. از جمله این فواید می توانیم به کاهش اثرات پیری اشاره کنیم.

مطالعات صورت گرفته می دهند که این ترکیب ممکن است سرعت فراوری رادیکال های آزاد را هم کاهش دهد که به سلول های پوستی آسیب می رسانند و باعث بروز علائم پیری می شوند.

13. تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از ویتامین ب کمپلکس است و به حفظ نرمی پوست، جلوگیری از پیری آن و از بین بردن لکه ها یاری می نماید. زرده تخم مرغ سرشار از بیوتین بوده که به حفظ جوانی و درخشندگی پوست یاری می نماید.

تخم مرغ زینک هم دارد که برای داشتن پوستی شاداب و جوان لازم است. ویتامین A موجود در این ماده غذایی سلول های آسیب دیده را ترمیم می نماید و پوست را سالم و شفاف نگه می دارد.

14. برنج قهوه ای

برنج قهوه ای حاوی مواد معدنی مثل منیزیم، ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی است که از پوست در مقابل لکه ها و جوش محافظت می نمایند. پروتئین های موجود در این برنج برای پوست آسیب دیده مفید هستند. برنج قهوه ای سرشار از فیبر و سرامید هم است که رطوبت پوست را حفظ می نمایند و آن را هیدراته نگه می دارند.

15. آب

نوشیدن مقدار زیادی آب و هیدراته نگه داشتن بدن برای داشتن پوستی مرطوب، درخشان و شفاف لازم است. آب نه تنها به از بین بردن سموم از بدن یاری می نماید، بلکه در جلوگیری از بروز چین وچروک هم مفید است و به پوست درخشندگی طبیعی می دهد. همواره کنار دستتان یک بطری آب داشته باشید.

16. هندوانه

مقدار زیاد آب موجود در هندوانه می تواند احتباس آب را کاهش دهد و منجر به کاهش پف دور چشم گردد. هندوانه به علت اینکه در مقایسه با سایر میوه ها قند کمی دارد، جایی برای نگرانی درباره گلیکاسیون نمی گذارد که عارضه ای است که به کلاژن آسیب می رساند و منجر به بروز خطوط ظریف و چین وچروک می گردد.

17. هویج

هویج بتاکاروتن زیادی دارد و فراوری چربی را در پوست کاهش می دهد و حتی شواهد نشان می دهند که می تواند پسوریازیس را بهبود دهد. هویج را که به رژیم غذایی خود اضافه کنید، پوستتان صاف و درخشان شده و بینایی اتان هم تقویت می گردد.

برترین مواد غذایی برای پوست های مستعد آکنه

به غیر از خوراکی هایی که در بالا نام بردیم، برخی از مواد غذایی به طور ویژه برای مبارزه با آکنه مفید هستند که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

  • گیاهانی مثل آویشن، رزماری و نعناع برای مبارزه با جوش
  • خیار برای باز کردن منافذ مسدود شده
  • ماست برای پاکسازی پوست و از بین بردن تمام باکتری های مضر

برترین مواد غذایی برای پوست خشک

خشکی پوست یکی از مسائل پوستی آزاردهنده محسوب می گردد که افراد زیادی به ویژه در فصل های سرد سال آن را تجربه می نمایند . گفته می گردد که مواد غذایی زیر به رفع شدن خشکی پوست یاری می نمایند.

  • تخم کتان، ماهی سالمون و گردو حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این مواد غذایی خطوط ظریف و چین وچروک را کاهش می دهند و به همین علت از خشک تر شدن پوست خشک جلوگیری می نمایند . این خوراکی ها بعلاوه پوست را نرم و لطیف نگه می دارند و خاصیت کشسانی پوست را افزایش می دهند.
  • تخم مرغ سرشار از پروتئین، بیوتین و ویتامین های لازم است که در مبارزه با خشکی پوست مؤثر هستند.

کلام آخر

آنچه که می خورید، می تواند به طرز چشمگیری روی پوستتان اثر بگذارد. حتما مواد مغذی ضروری را به مقدار کافی دریافت کنید تا سلامتی و درخشندگی پوستتان حفظ گردد. مواد غذایی که امروز در خبرنگاران مگ به شما معرفی کردیم، گزینه های عالی برای حفظ استحکام، مجذوب کنندهیت و سلامت پوست هستند. بنابراین حتما آن ها را در رژیم غذایی خود جای دهید.

منبع: style craze, health line

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 901

به "17 ماده غذایی عالی برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "17 ماده غذایی عالی برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید