آیا پس از اومیکرون باید منتظر سویه های دیگری باشیم؟

به گزارش مجله حیات، اولین مورد ثبت شده کووید -19 در دنیا در تاریخ 27 نوامبر 2019 میلادی در ووهان شناسایی شد. کم تر از یک ماه پس از آن، موارد متعددی از یک ویروس ناشناخته شناسایی شد که به زودی به فراتر از ووهان توسعه یافت و به پاندمی ویروس کرونا در دنیا تبدیل شد. اکنون بیش از دو سال از شیوع کرونا می گذرد و چندین سویه پس از آن ظهور نموده اند. اکنون در میانه شیوع اومیکرون در سراسر دنیا قرار داریم و مردم از خود می پرسند: آیا به زودی شاهد خاتمه کووید -19 خواهیم بود؟

آیا پس از اومیکرون باید منتظر سویه های دیگری باشیم؟

به گزارش خبرنگاران، از آنجایی که اثبات شده اومیکرون مسری تر، اما با قابلیت کشندگی کم تر از سویه های قبلی است بعضی پیش بینی نموده اند که سویه های آینده نیز همین گونه خواهند بود و این شرایط تا زمانی که ایمنی گله ای حاصل گردد و ویروس کرونا به چیزی شبیه به ویروس آنفولانزا تبدیل گردد یعنی مسری تر باشد، اما با قابلیت های آسیب زنندگی کم تر، ادامه خواهد یافت. در آن موقع این ویروس دیگر خطرناک محسوب نمی گردد مگر برای نوزادان و افراد مسن.

در حالی که نمی توانیم دقیقا بگوییم پس از انتها موج اومیکرون چه خواهد شد یک موضوع مسلم است و آن این که اگر سویه بعدی شیوع پیدا کند قابل انتقال تر و مسری تر از اومیکرون خواهد بود. اگر این قابلیت را نداشته باشد قادر نخواهد بود به عنوان یک سویه خود را مطرح کند.

پرسش اساسی این است که پس از فروکش کردن موج اومیکرون و بازگشت شرایط به حالت عادی باید چه انتظاری از سویه های بعدی داشته باشیم و راه مناسب برای مقابله با آن سویه ها چیست؟

نینا هوروویتز کارشناس بهداشت عمومی و اپیدمیولوژیست معتقد است در آن صورت شرایط بدان معنا نخواهد بود که افراد از اومیکرون دچار بیماری نخواهند شد، اما تعداد بیماران بسیار کم تر خواهد بود و مقدار احتیاج به بستری شدن در بیمارستان نیز کاهش خواهد یافت.

هوروویتز می افزاید: پاسخ های اولیه به اومیکرون ممنوعیت سفر، قرنطینه و انزوا برای افرادی بود که در معرض ویروس قرار گرفته بودند. با این وجود، این راه چاره ها بیش تر برای سویه های قبلی ویروس مناسب بودند. او می افزاید: این راه چاره ها برای مقابله با سویه اومیکرون که بسیار متفاوت از سویه های قبلی بود چندان سازگارشده و قابل انطباق نبوده اند.

هوروویتز معتقد است که اومیکرون برای کسانی که به آن مبتلا شده اند ممکن است به علت آنتی بادی ایجاد شده در بدن فرد به مثابه یک واکسن عمل کند با این وجود، اتکا به ایمنی طبیعی همیشه خطرناک است چرا که هر لحظه امکان جهش ویروس وجود دارد و آن موقع این نوع ایمنی کارآمد نخواهد بود.

او می افزاید: ما در مسیری رو به جلو باید آمادگی پذیرش هر سویه تازه ای که در راه خواهد بود را داشته باشیم. اگر سویه بدخیمی بود باید افرادی که بیش تر در معرض خطر ابتلای شدید هستند بیش ترین اقدامات احتیاطی را انجام دهند. من فکر می کنم اومیکرون به ما نشان داد که نمی توانیم شرایط زندگی را برای افراد کمتر آسیب پذیر مانند بچه ها به علت آن که می خواهیم از آسیب پذیرترین افراد در بیماری محافظت به عمل آوریم بدتر سازیم.

با این حال، بعضی این نظریه را مطرح نموده اند که به علت جهش های زیادی که اومیکرون داشته و آن گونه که انتظار می رفت از نسل دلتا نبود سویه ای شبیه تر به دلتا می تواند بار دیگر در آینده ظاهر گردد. اگر این اتفاق رخ دهد خطرات بالای مرتبط با سویه دلتا می تواند یک بار دیگر به موضوعی مهم تبدیل گردد.

هوروویتز گفت که سویه شدیدتر ممکن است بار دیگر آغاز به توسعه کند. با این وجود، بعید به نظر می رسد که آن سویه باعث ایجاد آسیبی مشابه سویه دلتا گردد، زیرا هم اکنون افراد بیش تری به علت شیوع سویه خفیف تر و قابل انتقال تر اومیکرون ایمنی کسب نموده اند.

علیرغم آن که بدن یک فرد ممکن بود پیش از ظهور اومیکرون پاسخ موفقیت آمیزی به سویه دلتا صرفا با تزریق دو دوز واکسن از خود نشان ندهد در حال حاضر در صورت ظهور سویه ای عفونی تر و شدیدتر ایمنی ارائه شده از طریق سویه اومیکرون در ترکیب با ایمنی ایجاد شده از طریق تزریق واکسن می تواند امکان بهتری برای مقابله با عفونت بیش تر ویروسی را فراهم سازد.

هوروویتز می گوید: مزیت اومیکرون آن است که ایمنی قوی تری نسبت به واکسن ها برای افراد بیش تری فراهم می سازد. بنابراین، سویه ای مانند دلتا یا آلفا نسبت به زمان پیش از ظهور اومیکرون کم تر توان ایجاد عفونت شدید خواهند داشت.

او می افزاید: در آینده کرونا بیشتر شبیه آنفولانزا خواهد شد. من معتقدم که هر چند وقت یکبار ممکن است سویه تازه ای از سارس کووید -2 ظاهر گردد، اما گمان نمی کنم که ما دیگر نگران شیوع شدیدتر سویه های کرونا باشیم چرا که در اغلب موارد، کووید در اطراف مانند ویروس سرماخوردگی و با اثری مشابه حضور خواهد داشت و جای نگرانی شدیدی در این باره وجود ندارد.

منبع: جروزالم پست

منبع: فرارو
انتشار: 22 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1213

به "آیا پس از اومیکرون باید منتظر سویه های دیگری باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا پس از اومیکرون باید منتظر سویه های دیگری باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید