از فواید مصرف نان جو چه می دانید؟

به گزارش مجله حیات، امروزه نان جو به یکی از محبوب ترین نان های رژیمی و پر خاصیت در میان مردم تبدیل شده است. اما این که خواص نان جو چیست؟ را در ادامه بخوانید.

از فواید مصرف نان جو چه می دانید؟
جو یکی از غلات بسیار مفید برای بدن است و به علتی داشتن ارزش غذایی بالا یک غذای کامل به شمار می رود. جو در دسته غلات پر مصرف در دنیا قرار گرفته و به شکل ها و طعم های متفاوتی موجود و دارای خواص بی شماری است. اما خواص نان جو در چیست که این همه قدمت و هوادار دارد؟

نان جو از قدیم همواره در دسترس مردم بوده و غذای اصلی گلادیاتورهای رومی محسوب می شده است و به همین علت آنان را هوردیری به معنای خورندگان نان جو می نامیدند.

سبوس یکی از غنی ترین منابع غذایی فیبر و الیاف گیاهی است. به همین علت با افزایش حجم مدفوع با یبوست و بیماری های کولون به مبارزه برمی خیزد. فیبر گیاهی به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم می شود که سبوس گندم جز فیبرهای نامحلول است که برای جلوگیری از یبوست و سایر بیماری های روده بزرگ از آن استفاده می شود. سبوس یکی از مهم ترین راه ها برای درمان یبوست است. جلوگیری از یبوست به ما یاری می نماید که دچار بواسیر، التهاب دیورتیکول، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت های گوارشی نشویم.

به علت اینکه سبوس در واقع یک غذای مسهل به شمار میرود و آب بدن را جذب می نماید توصیه می شود همراه آن مایعات و آب فراوان بهره ببرید. سبوس جو و برنج جز فیبرهای محلول است که تاثیر مثبتی روی کاهش کلسترول خون دارد.1

مزایای باور نکردنی و خواص نان جو

گلوتن کمبرخلاف سایر نان ها (مثال، در مقایسه با آن هایی که با آرد گندم پخته می شوند) جو دو سر برای افرادی که از بیماری سلیاک رنج می برند توصیه نمی شود.

انرژی زیادمصرف نان جو حس خستگی را از بین می برد و به بدن انرژی روزانه را می دهد اگر خیلی احساس خستگی می کنید حتی اگر هیچ فعالیت فیزیکی نکرده اید، ممکن است کمبود مواد مغذی داشته باشید به علاوه، این بیماری از غش و بیماری های تنفسی جلوگیری می نماید.

ایده آل برای صبحانهچنانچه در ادامه بخش سلامت نمناک اشاره خواهیم کرد با توجه به کربوهیدرات های بسیار پیچیده، این گزینه برای صبحانه انتخاب ایده آلی است و انرژی مورد احتیاج را تامین می نماید و سبوس موجود در آن از سفید شدن مو جلوگیری و حافظه را تقویت می نماید.

کاهش سطح کلسترولهمه ما می دانیم که کلسترول بالا یکی از بزرگ ترین دشمنان سلامتی است و وقتی سطح آن در بدن بسیار بالا می رود بسیار مهم است آن را کاهش دهیم بنابراین اگر می خواهید از سلامت خود مراقبت کنید و کلسترول را پایین بیاورید نان جو مصرف کنید.

مبارزه با یبوستبه علت محتوای فیبر آن، نان جو برای مبارزه با یبوست بسیار عالی است و یاری می نماید به طور مرتب شکم کار کند چیزی که برای سلامتی بسیار مهم است و در بسیاری از اوقات ما به آن اهمیت نمی دهیم.

مفید در ایام روزه داریکربوهیدرات های پیچیده موجود در نان جو از بروز گرسنگی در ایام روزه داری جلوگیری می نماید بنابراین مصرف آن هنگام سحر توصیه می شود.2

خواص مهم دیگر نان جوجو نرمی استخوان بچه ها را از بین می برد.

جو از سفیدشدن مو جلوگیری می نماید.

جو برای کم خونی مفید است.

برای برطرف منافذ باز پوست و زیباشدن آن آرد را با آب خیار خمیر کرده به صورت ماسک روی صورت بگذارید.

برای درمان زخم های بدخیم آرد جو را با زرده تخم مرغ مخلوط کرده روی زخم بمالید.

برای برطرف ورم پستان آرد جو را با سرکه خمیر کرده با روغن کرچک خمیر کنید به صورت ضماد بگذارید این ضماد برای ورم چشم و زیر گلو نیز مفید می باشد.

شگفت انگیزترین خواص نان جو کدامند؟نان جو بخورید تا قند خونتان کاهش پیدا کند: پس نان جو برای افراد دیابتی بسیار مفید است.

سیستم ایمنی بدن تقویت می شود: این نوع نان با دارا بودن آنتی اکسیدان های فراوان و اسید چرب های مفید برای بدن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با رشد تومورها مقابله می نماید.

نان جو سرشار از فیبر است: همین ویژگی موجب پاک سازی دیواره های معده و روده از ذرات آلوده می شود و از بیماری های دستگاه گوارش جلوگیری می شود.

خاصیت رژیمی نان جو: از خواص نان جو که علت اصلی استفاده از آن می توان به مقوی بودنش اشاره داشت که باعث احساس سیری در فرد می شود.

با استفاده از این نان فشار خون شما تعدیل می یابد

باعث تحریک انسولین سازی در بدن فرد می شود و برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند مصرف نان جو بسیار توصیه می شود.

وجود ویتامین های گروه ب: موجب تقویت حافظه، شادابی و زیبایی پوست، آرامش و پیش گیری از نرمی استخوان در بچه ها می شود.

از خواص نان جو می توان به وجود مواد ضدسرطانی اشاره داشت که باعث سرکوب عوامل سرطان به خصوص پیش گیری از بروز سرطان در بستر روده ها می شود. علاوه بر این با خوردن نان جو می توان موجب تومورهای سرطانی شد.3

تهیه نان جو

مواد لازم 400 گرم آرد گندم، 270 میلی لیتر آب ، 80 گرم شکر قهوه ای ،2 ق جو ، 1 قاشق چای خوری نمک ،1 فنجان آب گرم، 10 گرم مخمر خشک

جزئیاتاولین کاری که باید انجام دهید این است که مخمر ، آب و شکر را در کاسه ای که ترکیبات خشک در آن قرار دارند بریزید بسیار مهم است که آرد را الک کنید سپس مخمر را اضافه تا مخلوط همگن حاصل گردد بگذارید استراحت کند تا نان را شکل بگیرد و هوا بیرون رود خمیر را کف سینی پهن کنید در نهایت فر را به مدت 20 دقیقه با180 درجه سانتیگراد گرم کنید.

نان جو و چاودارزمانی که نوبت به تکمیل نان می رسد گزینه های بسیار خوش مزه دیگری نیز وجود دارد. مثلا، در این مورد، اضافه کردن چاودار به دستور العمل اصلی را پیشنهاد می کنیم.

مواد لازم85 گرم جو (می توانید از دانه های جو بهره ببرید در صورتی که آن ها به خوبی خرد شده باشند) 45 گرم آرد چاودار، 5 سفیده تخم مرغ،مخمر شیمیایی ،100 میلی لیتر شیر سویا ،1 قاشق سوپ خوری روغن زیتون بکر

جزئیاتاول از همه، می خواهیم آرد جو و چاودار را الک کنیم و آن ها را در کاسه ای بزرگ بریزید سپس مخمر شیمیایی را اضافه کرده و با یاری چنگال به خوبی مخلوط کنید. روغن زیتون و نیز شیر را اضافه کنید.

حالا سعی کنید زرده تخم مرغ را از سفیده تخم مرغ جدا و سفیده تخم مرغ را به مخلوط قبلی اضافه کنید تا زمانی که خمیر سفت حاصل گردد خمیر را در ظرف قرار دهید تا نانی آماده کنید فر را چند دقیقه در200 درجه سانتی گراد گرم کنید سپس در فر قرار دهید و به مدت 15 دقیقه بپزید تا این که بپزد.2

پی نوشت:

1.www.beytoote.com

2.www.namnak.com

3.www.salamatnews.com

منبع: راسخون
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1061

به "از فواید مصرف نان جو چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از فواید مصرف نان جو چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید