استانی عاری از کرونا نداریم ، احتمال برقراری مجدد محدودیت ها

به گزارش مجله حیات، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به فرایند کاهشی رعایت فاصله گذاری اجتماعی، از احتمال بازگشت محدودیت ها اطلاع داد و گفت: از همه می خواهیم مردم را به استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی تشویق نمایند تا مجبور به بازگشت به شرایط قبل نباشیم.

استانی عاری از کرونا نداریم ، احتمال برقراری مجدد محدودیت ها

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی با بیان اینکه شایعه استعفای وزیر بهداشت یک شوخی تلخ بود، گفت: به هیچ وجه موضوع استعفا از سوی ایشان مطرح نبوده است؛ این موضوع اصلا در شأن ایشان و تیمی که با ایشان کار می نمایند مطرح نیست. این تیم با فداکاری کامل در حال کار هستند. طی چهار ماه گذشته می توانم بگویم دکتر نمکی حتی شب ها هم بیدار بودند و پیگیر موضوعات بودند. هرچه دارند برای این ملت خواهند گذاشت و برای آنها کار می نمایند. معاونین ما حتی به انجام کارهای مهم خود نمی رسند. مجموعه دولت، نظام و وزارت بهداشت در اختیار مردم است تا این ویروس منحوس را شکست دهیم.

وی با بیان اینکه همه کشورها به دلیل معیشت مردم مجبور به بازگشایی ها هستند، اضافه نمود: مهم ترین ابزاری که می توانیم با آن از انتقال بیماری جلوگیری کنیم، ماسک است. افراد باید هنگام خروج از خانه از ماسک استفاده نمایند. مردم می توانند از ماسک سه لایه و یا ماسک خانگی هنگام خروج از منزل استفاده نمایند. برای تهیه هر دو نوع ماسک به قیمت های مناسب، دستوراتی از سوی رئیس جمهور به وزارت صمت داده شده است تا این کالای بهداشتی در اختیار مردم قرار گیرد. اگر همه مردم ماسک بزنند و قطرات تنفسی فرد بیمار به سایرین نرسد می توان از انتقال بیماری جلوگیری کرد. ما از هنرمندان، ورزشکاران، روحانیون و... می خواهیم اطرافیان خود را به استفاده از ماسک تشویق نمایند. حتی به نظر من عدم استفاده از ماسک می تواند به عنوان یک رفتار کریه اجتماعی تلقی گردد. همین الان تعداد افرادی که به واسطه شرکت در مراسم عروسی، عزا و... به کرونا مبتلا شدند رقم قابل توجهی است. اگر از ماسک استفاده نموده بودند حتی در استان های جنوبی ما چنین معضلی به وجود نمی آمد.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: فاصله گذاری دو متری در مترو، اتوبوس، مغازه ها و... محقق نمی گردد. مردم نباید این موضوعات را شوخی بگیرند؛ پزشکان، پرستاران و کادر درمان ما فرسوده شده اند. وقتی فردی در آی سی یو بستری می گردد، لوله ای به طول 1.5 متر و و قطر یک سانتی از بینی او وارد می کنیم، لوله ای تنفسی وارد حلق می گردد، برای کنترل ادرار سُند به بیمار وصل می گردد و... کسی که یک هفته در آی سویو بستری باشد با این لوله گذاری ها حدود 40 درصد از بافت عضلانی خود را از دست می دهد، ریه او دیگر ریه قبلی نخواهد بود. وقتی ما ویروس را به سایرین منتقل می کنیم ما هم درصدی در مرگ او سهیم خواهیم بود.

وی با تاکید بر این که ما هنوز در موج اول کرونا هستیم، توضیح داد: تا روز 22 فروردین عمده تست هایی که انجام می دادیم فقط برای بیماران بستری بود. از هفته دوم و سوم فرودین فرایند کاهشی قابل توجهی در بیماری داشتیم و نسبت به این روزها حدود 70 درصد کاهش داریم. در چند روز اخیر موارد مرگ سه رقمی را مجددا مشاهده می کنیم که باعث تاسف است اما تمام مجموعه در کوشش برای کاهش آمار موارد مرگ و میر هستند. ما در کل جنگ تحمیلی 192 هزار شهید دادیم پس ارقام سه رقمی برای مرگ ناشی از کرونا زیاد است. فوت روزانه حدود 100 نفر تقریبا می گردد 10 درصد از مرگ های ما ولی مطمئنیم می توانیم این رقم را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید از بیماری بترسیم، گفت: اصلا تعیین نیست که در صورت ابتلا به کرونا، شرایط ما چگونه خواهد بود، مثلا دکتر کولیوند که به این بیماری مبتلا شدند، به نوع سخت آن دچار شدند و حتی به بنده اعلام کردند که حدود یک ماه برای بازیابی توان از دست رفته، فیزیوتراپی می کردند. یک انسان 60 ساله باید حدود 22 الی 25 سال زنده باشد وقتی در 61 سالگی فوت می کند یعنی حدود 20 سال زندگی را از دست می دهند. بستری در هزار نفر جمعیت ما به حدود 2.5 در هر هزار نفر جمعیت رسیده است خوشبختانه با اقدامات مناسب منحنی فوت ما پایین است یعنی حدود 1.1 در هر 10هزار نفر است. این رقم مرگ بازهم نگران نماینده است.

حریرچی با با بیان اینکه ویروس خفیف و کمرنگ نشده است، اظهار کرد: در آنفلوآنزای اسپانیایی موج اول بیماری در تابستان اتفاق افتاده است و موج دوم آن در پاییز اتفاق افتاده است. ویروس کرونا حتی ویژگی های بدتری از آنفلوآنزای اسپانیایی دارد. کل دنیا تا زمان کشف واکسن این ویروس باید با این ویروس زندگی نمایند.

وی با بیان اینکه اکنون 18 درصد مرگ و میرهای کرونا برای آمریکا است، گفت: اکنون سازمان بهداشت دنیای اعلام نموده است که در آفریقا از هر 5 نفر یک نفر به کرونا مبتلا خواهد شد. این معضل برای تمام دنیا است و ما توانستیم اقدامات مناسبی انجام دهیم.

مردم نباید برای گردش و تفریح به پاساژها بفرایند

وی با بیان اینکه از فاصله گذاری اجتماعی در سیستم خدماتی گله داریم، اضافه نمود: ما با کلی پروتکل به این مشاغل اجازه بازگشایی دادیم. تا 27 اردیبهشت موارد بهداشتی تا 78 درصد رعایت می شده و همین باعث شد تا تعداد مرگ و میر و بستری ناشی از کرونا کاهش چشمگیری داشته باشد. این رقم در 15 خرداد به 27 درصد و در 21 خرداد به 18 درصد رسید واین یعنی در مراکز خدماتی تا 82 درصد موارد بهداشتی را رعایت نمی نمایند. ما با بازگشایی ها با عادی انگاشته شدن بیماری توسط مردم روبرو شدیم. این فرایند در استان های جنوبی نیز به گونه ای بوده است که رعایت فاصله گذاری اجتماعی از 80 درصد به 20 درصد رسیده است. استان های شرقی از 79 درصد به 17 درصد رسیده است. اما فاجعه در استان تهران رخ می دهد؛ رعایت فاصله گذاری اجتماعی در تهران به 9 درصد رسیده است و این موضوع اصلا خوب نیست. مردم نباید برای گردش و تفریح به پاساژها بفرایند.

وی با بیان اینکه حتما موارد بستری ناشی از کرونا افزایش خواهد یافت، گفت: ما ممکن است برگشت به عقب و فاصله گذاری مجدد اجتماعی داشته باشیم. ممکن است عناصر حکومتی تصمیم بگیرند به شرایط محدودیت ها بازگردیم و آن زمان است که خیلی ها بدون تقصیر، از این محدودیت ضرر مالی می بینند. تعداد ابتلا به بیماری در ایران علی رغم آنکه پایین است اما قابل توجه است.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: ما برای خوزستان خیلی نگران هستیم. هیچ استانی نداریم که نگرانی برای فرایند بیماری در آن نداشته باشیم. تنها شهر سبز کشور نیز ابوموسی است. سیاست دولت و وزارت بهداشت ایجاد ایمنی جمعی به دنبال ابتلای همه مردم به کرونا نیست بلکه به ایمنی جمعی با واکسن فکر می کنیم.

وی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می کرد، درباره علائم شایع کرونا، گفت: تب، از دست دادن اشتها، خستگی، از دست دادن بویایی، تنگی نفس، سرفه، درد عضلانی، گیجی، سرفه با خون، درد قفسه سینه، نارسایی کلیه و حتی علائم مغز و اعصاب بروز خواهد نمود. از مردم می خواهیم نکات بهداشتی را رعایت نمایند و در صورت بروز علائم با سامانه 4030 تماس بگرند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 235

به "استانی عاری از کرونا نداریم ، احتمال برقراری مجدد محدودیت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استانی عاری از کرونا نداریم ، احتمال برقراری مجدد محدودیت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید