تأمین اجتماعی، معافیت بیمه ای گلخانه داران را برگرداند

به گزارش مجله حیات، شصتمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور اعضای اصلی شورا و با دستور کار آنالیز مصوبات نشست قبلی و همچنین آنالیز مسائل و مسائل مزارع پرورش مرغ گوشتی با تأکید بر ممنوعیت صدور مجوز تأسیس و پرداخت تسهیلات و تأثیر آن بر واحدهای مرغداری استان برگزار گردید.

تأمین اجتماعی، معافیت بیمه ای گلخانه داران را برگرداند

در ابتدای این نشست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج با اشاره به ضرورت و اهمیت پیگیری و به نتیجه رساندن مصوبات شورای گفت وگو، از دستگاه هایی که همکاری لازم را در این راستا ندارند، انتقاد کرد و گفت: در سال فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از دستگاه های دولتی انتظار می رود با جدیت بیشتری مصوبات شورا را دنبال نموده به نتایج موردنظر برسانند.

جبار کیانی پور، در بخشی از آنالیز مصوبات نشست قبل شورا با اشاره به مسائل گلخانه داران اظهار کرد: تأکید بر این بود که سازمان تأمین اجتماعی یاری هایی برای گلخانه داران مدنظر قرار دهد و به مانند گذشته معافیت ها را اعمال کند.

کیانی پور تأکید کرد: نگاه سازمان اجتماعی باید به سمت یاری و حل مسائل گلخانه داران باشد آنچه از تأمین اجتماعی انتظار داریم هم همین است.

در ادامه محمدامین منوچهری، مشاور اتاق یاسوج نیز در این خصوص گفت: سال 1361 مصوب شد که واحدهای فراوریی تا 5 نفر کارگر از بیمه معاف باشند این مصوبه سال های بعد هم در سطح ملی تمدید و برای واحدهای فراوریی خصوصاً در مناطق محروم اجرا می شد تا یک سال گذشته که سازمان تأمین اجتماعی معافیت بیمه 5 نفر را برای استان کهگیلویه و بویراحمد حذف کرد.

او ادامه داد: در سطح استان برای برقراری معافیت بیمه گلخانه داران اقداماتی انجام شده اما سازمان تأمین اجتماعی موافقت نمی کند که با توجه به تأکید استاندار و حساسیت شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی قرار شد موضوع به صورت ویژه موردتوجه قرار گیرد تا به بخش فراوری خصوصاً گلخانه ها که حوزه حساسی است و استان در این خصوص ظرفیت عظیمی دارد یاری گردد.

مشاور اتاق یاسوج توضیح داد: سازمان تأمین اجتماعی مصوبه ای که مورد تأکید خودش بوده را عملاً اجرا نمی کند که دلایل آن را به وسیله اتاق بازرگانی، استانداری و تأمین اجتماعی پیگیری می کنیم.

عباس نورمحمدی، مدیرکل تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: تأمین اجتماعی، اتاق بازرگانی، ستاد برطرف موانع فراوری، دادگستری و حتی استانداری موضوع معافیت بیمه واحدهای گلخانه ای را با سازمان تأمین اجتماعی مکاتبه نموده که گلخانه ها یاری دولت هستند و با توجه به هزینه های بالای فراوری موردتوجه قرار گیرند اما تا به امروز سازمان تأمین اجتماعی موافقت ننموده است.

او اضافه نمود: گلخانه داران این موضوع را در دیوان عدالت اداری طرح کردند که درصورتی که رأی به نفع آنها گردد 10 درصد حق بیمه را پرداخت نمایند در غیر این صورت 30 درصد در نظر گرفته اعمال می گردد. در این خصوص مقرر شد تا زمان رأی دیوان عدالت اداری گلخانه داران 10 درصد حق بیمه را پرداخت نمایند اما دیوان عدالت اداری هر رأی را که صادر کرد همان اعمال می گردد.

آنالیز مسائل طرح های ماهی استان

مسائل طرح های پرورش ماهی یکی دیگر از دستور کارهای نشست های قبل بود که در مورد نتایج مصوبات آن در نشست امروز بحث و آنالیز شد.

بنام، معاون شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص اضافه نمود: 300 مزرعه پرورش ماهی در این استان وجود دارد که در صورت توجه و برطرف مسائل این واحدها می توان شاهد رونق فراوری و اشتغال زایی بود.

او اظهار کرد: شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد دارای مسائل اساسی هستند و برطرف این موانع احتیاج به همکاری سازمان ها و دستگاه های اجرایی متولی دارد.

معاون شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: واحدهای شیلات استان در بحث تمدید پروانه با مسائل اساسی روبه رو هستند و کار تمدید هر پروانه بعضی مواقع تا دو سال به طول می انجامد.

او با اشاره به موانع موجود صاحبان طرح های پرورش ماهی برای دریافت تسهیلات بانکی توضیح داد: بانک ها به افراد عادی راحت تر از سرمایه گذاران بخش شیلات تسهیلات می دهند و بیشتر تسهیلات مورداحتیاج به دلیل اخذ وثایق سنگین بانکی بلاتکلیف مانده است.

بنام با اشاره به موضوع تناقض در مجوزها طرح های پرورش ماهی استان ادامه داد: واحدهای شیلات امروزه با مشکل کمبود دارو و نهاده دست وپنجه نرم می نمایند.

معاون شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح نمود: نبود نظارت کافی بر دو کارخانه های فراوری غذا و نهاده مورداحتیاج شیلات که مافیا تشکیل دادند و همه کار انجام می دهند اما رساندن غذای سالم به دست فراورینمایندگان ماهی که کار اصلی شان هست را انجام نمی دهند.

بنام ضمن انتقاد از همکاری نکردن بیمه ها با مزارع پرورش ماهی استان تأکید کرد: بیمه ها در خسارات سنگینی نظیر سیل متقبل هزینه ها نمی شوند و برای بیمه طرح های ماهی که ریسک پذیرند، ریسک نمی نمایند.

او راه اندازی یک واحد آزمایشگاهی در بخش شیلات استان را از خواسته های ضروری فعالان این بخش دانست و اظهار کرد: مسائل در بخش شیلات از طرف یک یا دو دستگاه و سازمان قابل حل نیست و باید همه دستگاه های متولی در این زمینه به صورت یک واحد عمل نمایند و همکاری داشته باشند.

همچنین الیاس تاج الدینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: مهم ترین مشکل مزارع و طرح های پرورش ماهی استان تناقض تناژ و میزان آب است که قرار بود شرکت آب استان این مشکل را حل نمایند و می گویند باید از تهران مجوز بگیریم اما باوجود تأکید استاندار هنوز جوابی در این خصوص نگرفته ایم.

حشمت الله صمیمی دوست معاون هماهنگی امور مالی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص اظهار کرد: از حجم فراوریی ماهی در استان قریب به 30 درصد از آن در استان مصرف می گردد و مابقی فراوری به سایر شهرهای کشور ارسال می گردد.

او ماهی را از منابع پروتئینی مناسب در سبد مصرفی دانست و گفت: متأسفانه ذائقه مردم استان در مصرف گوشت بیشتر متمایل به مصرف گوشت قرمز و مرغ است و به همین دلیل مصرف ماهی در استان با توجه به اینکه یکی از فراورینمایندگان مطرح در این زمینه هستیم، میانگین پائینی دارد.

معاون مالی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به مسائل موجود در بخش شیلات استان مطرح نمود: پنج جلسه در رابطه با مسائل بخش شیلات برگزار شده و پاره ای از مسائل نیز حل وفصل شده است.

او طولانی شدن صدور مجوزها در بخش شیلات را ناشی از وجود موانع قانونی و بهداشتی مطابق با ضوابط دانست و گفت: دستگاه های اجرایی در صدور مجوزها باید طوری عمل نمایند که حق غیرقانونی برای افراد ایجاد نگردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 809

به "تأمین اجتماعی، معافیت بیمه ای گلخانه داران را برگرداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأمین اجتماعی، معافیت بیمه ای گلخانه داران را برگرداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید