مضرات رها کردن ظروف یکبار مصرف در محیط زیست

به گزارش مجله حیات، معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت : رها کردن ظروف یکبار مصرف در محیط زیست علاوه بر بار کاری سنگینی که به پاکبان ها وارد می نماید آلودگی بصری و زیست محیطی به همراه دارد.

مضرات رها کردن ظروف یکبار مصرف در محیط زیست

اقبالی معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت : در سال های اخیر استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع غذا و شربت در مراسم مذهبی مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است، اما ظروف پلاستیکی تا سالیان سال در طبیعت باقی می مانند و در حدود 500 سال زمان می برد تا تجزیه شوند.

وی اعلام کرد: در فرهنگ دیرینه اقوام ما توزیع نذورات در ظروف فلزی، شیشه ای، چینی یا ملامین انجام می شد که باعث کاهش قابل توجه حجم زباله در مراسم ها می شد.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه اضافه نمود: توصیه ما برای افرادی که از نذورات استفاده می نمایند این است که لیوان بشقاب و قاشق مخصوص به خود را به همراه داشته باشند تا علاوه بر رعایت بهداشت شخصی، اندازه استفاده از ظروف پلاستیکی کاسته گردد.

وی ادامه داد: بعضی افراد پس از مصرف نذری، ظروف آن را در معابر و جوی های آب رها می نمایند که به علت سبک بودن و حرکت باد در تمام نقاط شهر پراکنده می شوند بعضی از این ظروف همراه با فاضلاب و به وسیله رها کردن آن ها به وسیله خانواده ها وارد زمین های کشاورزی می گردد و از آنجا که مقاومت بالایی در برابر تجزیه دارند، علاوه بر کاهش نفوذپذیری سطح خاک باعث آلودگی خاک کشاورزی، کم شدن حاصلخیزی اراضی می گردد.

وی گفت: مطالعات نشان می دهد آلودگی حاصل از این مواد می توانند در چرخه غذایی و محصولات کشاورزی وارد گردد و باعث تغییرات ژنی و کاهش مصونیت بدن در مقابل بیماری ها گردد.

وی از شهروندان خواست در ایام توزیع غذای نذری به پاکبان ها یاری کنیم و جلوگیری از آلودگی شهر، ظروف یکبار مصرف را در خیابان ها رها نکنیم .

خبرنگاران کرمانشاه کرمانشاه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1288

به "مضرات رها کردن ظروف یکبار مصرف در محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضرات رها کردن ظروف یکبار مصرف در محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید