نظام پولی باید به سمت نظام سرمایه&zwnjای راهنمایی گردد

به گزارش مجله حیات، اعلام آمار و اطلاعات نادرست از شرایط مالی و عدم دسترسی به اطلاعات دقیق و شفاف همیشه یکی از مشکلاتی است که منجر به اتخاذ تصمیمات نادرست از سوی فعالان مالی می گردد. چرا در این شرایط، امکان پیش بینی آینده وجود ندارد و برنامه ریزی ها بر پایه آمار نادرست صورت می گیرد.

نظام پولی باید به سمت نظام سرمایه&zwnjای راهنمایی گردد

حال دولت با هدف گذاری تورم 22 درصدی که برای سال 1400 معین نموده باید تمام کوشش خود را برای حفظ شفافیت و ارائه اطلاعات دقیق به کار گیرد؛ به باور عضو هیات رئیسه اتاق ایران اولین گام در تحقق این هدف راهنمایی نظام پولی به سمت نظام سرمایه بر پایه ارائه آمار و اطلاعات درست است.

در این رابطه عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است: هدف گذاری 22 درصدی نرخ تورم از سوی بانک مرکزی نشان دهنده این است که هم آحاد مردم و هم فعالان بخش خصوصی می توانند به استناد این رقم نسبت به چشم انداز خود در سال پیش رو برنامه ریزی داشته باشند و دولت و سازمان های مختلف هم احتیاج نیست برای اینکه شرایط عملکرد خود را با اعداد غیرواقعی تطبیق دهند، مسائل را وارونه و غیرواقعی نمایش دهند.

غلامحسین جمیلی، در گفت وگو با ایبنا توضیح داد: اصلی ترین عامل و معیار برای ایجاد یک تصمیم داشتن اطلاعات و آگاهی درست از یک موضوع است و درنتیجه اگر اطلاعات مبتنی بر واقعیت و موضوعاتی که نشان دهنده شرایط اصلی یک رویداد باشد را در اختیار نداشته باشید هر تصمیمی که اخذ گردد شما را به هدف گذاری موردنظر نمی رساند.

او ادامه داد: درباره مباحث اقتصادی هم متأسفانه رویه ای در گذشته حاکم بوده که بر اساس آن برای پیشگیری از التهابات ناشی از انعکاس اخبار واقعی بین مردم، سعی می شد واقعیت هایی مانند نرخ تورم که مردم را به شدت درگیر می نماید و به صورت آنی بر زندگی آن ها تأثیر می گذارد را تا اندازه ای مبتنی بر انتظارات و توقعات ذهنیت عموم جامعه منعکس نمایند. درنتیجه دیگر راهبردهای تصویرسازی و برنامه ریزی در کشور نیز متأثر از این رفتار یعنی عدم شفافیت و درستی در آمارها و معیارهای اقتصادی باعث می َشد که رویه اقدامات و راهبردها در ارکان مختلف اقتصادی به گونه ای که اهداف واقعی چشم انداز اقتصادی کشور را مهیا کند، نباشد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران توضیح داد: درنتیجه اولین دستاورد این هدف گذاری تورمی می تواند این باشد که می توانیم گام های اقتصادی را تا حدودی با شفافیت ناشی از یک واقعیت دنبال کنیم و آثار رفتاری عموم مردم ناشی از مطلوبیت هایی که دارند نیز نمایان می گردد.

جمیلی گفت: در این میان نقش بانک مرکزی بسیار مهم است و بنابراین می تواند منابع اقتصادی محدودی که در کشور وجود دارد را در جهت بهینه راهنمایی کند. از سوی دیگر راهنمایی نظام پولی به سمت نظام سرمایه هم می تواند باعث گردد منابع محدود اقتصادی در راستای فراوری ثروت قرار گیرد و این موضوع یاری خواهد نمود که آثار تورمی کمتری را در کشور ببینیم که بانک مرکزی در کوشش است تا این امر را محقق سازد.

او با بیان اینکه دولت مطلوب ترین و ایده آل ترین رقمی که می توانسته با شرایط موجود محقق سازد را اعلام نموده است، اضافه کرد: برای تحقق هدف گذاری پیش بینی شده باید بتوانیم نرخ کنونی تورم را حفظ کنیم و برای اینکه آثار بدتری از نرخ های بالا را تجربه نکنیم کوشش بیشتری داشته باشیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران اظهار کرد: درنهایت امیدواریم بر اساس رفتارهایی که در جامعه بین الملل و جامعه داخلی در حوزه اقتصادی ناشی از واکنش های مختلف بسیاری از کشورها متأثر از نتایج انتخابات آمریکا و برآورد های موجود و رقابت هایی که در عرضه جهانی شکل گرفته و امیدواری هایی که ایجاد شده است، بتوانیم بخشی از موضوعات را جبران و حتی نرخ پایین تر از 22 درصد را در تورم تجربه کنیم.

جمیلی گفت: لازمه این کار، این است که همه ارکان ازجمله سیاست و اقتصاد در برنامه راهبردی همه جانبه بتوانند این موضوع را پیش ببرند و با پرهیز از هرگونه شتاب زدگی و رفتارهای عجولانه ای که آثار مخرب آن بیشتر از منافع احتاقتصادی آن است شرایط موجود را کنترل کنیم. حتی می توانیم نرخ تورمی کمتر از 22 درصد را هم تجربه کنیم.

او تأکید کرد: با همین شرایط موجود اگر بتوانیم نرخ 22 درصد را محقق سازیم، هم ازلحاظ اینکه راهبردهای خود را بر اساس آن تنظیم می کنیم پیروز خواهیم شد و هم اینکه ثبات را در بازار به وجود می آوریم ضمن اینکه با تکیه بر اتفاقاتی که ممکن است در عرضه بین المللی حادث گردد می توانیم حتی این رقم 22 درصد را پایین تر متصور شویم.

این فعال بخش خصوصی معتقد است: اقتصاد ایران پتانسیل بسیار گسترده ای دارد که با توجه به این موضوع بسیاری از اقتصاددان های بین المللی بر این باور هستند که فرصت بازگشت و احیای اقتصاد ایران، بسیار کوتاه است. درنتیجه اگر از هرگونه گشایشی یک واحد در فضای اقتصادی ما به وجود بیاید به طورقطع آثار بهبود آن بر اقتصاد یک واحد نیست، بلکه چندین واحد خواهد بود. بنابراین از ضریب بالاتری برخوردار است که به نظر می رسد این ضریب بر نرخ تورم هم تأثیرگذار خواهد بود.

جمیلی ادامه داد: از سوی دیگر پدیده ای به نام بورس توانست بین مردم نهادینه گردد و سرمایه های بسیاری را جذب کند؛ هرچند رویه درستی نداشت و بسیاری به صورت آنی وارد و خارج شدند اما همین که این آگاهی برای مردم ایجاد شد که می توانند چرخه پولی خود را وارد نظام سرمایه ای یا حوزه فراوری و اقتصاد کشور نمایند و در انتفاع آن شریک شوند، رویداد بزرگی است که می تواند در روزها و سال های پیش رو با برنامه ریزی بهتر مردم را همچنان دلگرم و به این سمت راهنمایی کند.

او تأکید کرد: این موضوع می تواند سیاست گذاری پولی بانک مرکزی را به سیاست گذاری سرمایه ای تبدیل کند که به نظر من تنها راه فراوری ثروت و ایجاد ارزش اضافه کرده در کشور است. بانک مرکزی می تواند با استفاده از آن به بهترین شکل، نظام تورمی کشور را کنترل و مدیریت کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 539

به "نظام پولی باید به سمت نظام سرمایه&zwnjای راهنمایی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظام پولی باید به سمت نظام سرمایه&zwnjای راهنمایی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید