وزیر خارجه چین خواهان گفت وگوی منطقه ای برای دفاع از برجام شد

به گزارش مجله حیات، عضو ارشد شورای دولتی و وزیرامور خارجه چین پیشنهاد کرد که همه طرف های ذی ربط به گفت وگوی چند جانبه منطقه ای برای دفاع از کوشش های سازمان ملل درخصوص برنامه هسته ای ایران ملحق شوند.

وزیر خارجه چین خواهان گفت وگوی منطقه ای برای دفاع از برجام شد

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، وانگ یی در جریان ملاقاتی که روز شنبه با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود داشت، گفت که همه طرف های مربوطه باید به عنوان بخشی از کوشش ها برای اجرای قطعنامه 2015 سازمان ملل و دستیابی به یک راهکار مناسب برای برنامه هسته ای ایران ، به یک مصاحبهی چند جانبه منطقه ای بپیوندند.

تارنمای یی سی چین گزارش نموده که وزیر خارجه چین این سخنان را در ملاقات با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در منطقه تنگچونگ ، استان یون نن واقع در جنوب غربی چین بیان نموده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

او گفت: چین به پیشبرد اجرای توافق جامع در خصوص برنامه هسته ای ایران و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ادامه خواهد داد.

در سال 2015، شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه 2231 را تصویب کرد که تاییدی بر برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) است. این توافق با کوشش های دیپلماتیک چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و دولت وقت ایالات متحده برای دستیابی به یک برنامه جامع و بلند مدت منعقد شده و راهکار مناسبی برای برنامه هسته ای ایران است.

وزیر امور خارجه چین به عنوان بخشی از کوشش ها برای ادامه پیشبرد اجرای برجام ، گفت: چین پیشنهاد ایجاد یک ساختار گفت و گوی چند جانبه منطقه ای و شامل همه طرف های ذی ربط را برای تسهیل مصاحبه در شرایط برابر و افزایش تفاهم ، و در نتیجه حل مسئله هسته ای به وسیله ابزار سیاسی و دیپلماتیک مطرح می نماید.

وانگ اضافه نمود: چین درخصوص شکل و محتوای چنین گفت وگویی رویکردی باز دارد از پیوستن همه طرفها به بحث استقبال می نمایند.

بنا به این گزارش، ظریف گفت که ایران نقش چین را در حفاظت از برجام کاملاً تأیید می نماید و مایل است با همکاری چین، روسیه و اتحادیه اروپا کارایی توافقنامه جامع را حفظ کند.

رسانه چینی از قول وزیر خارجه ایران آورده است: ایران از ابتکار عمل چین در بستر منطقه استقبال می نماید و امیدوار است که طرف های مربوطه انعطاف پذیری نشان دهند و به طور مشترک صلح و ثبات منطقه ای را حفظ نمایند.

به گزارش ایرنا، وزیران خارجه ایران و چین همچنین در خصوص همکاری در خصوص همه گیری کرونا گفت وگو کردند.

وانگ گفت: چین مایل است همکاری های خود را در زمینه مقابله با بیماری همه گیر با ایران تقویت کند.

در این ملاقات ظریف با تشکر از حمایت چین برای مبارزه با ویروس، گفت: ایران مایل است همکاری های خود را با چین در زمینه های مرتبط تقویت کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 431

به "وزیر خارجه چین خواهان گفت وگوی منطقه ای برای دفاع از برجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه چین خواهان گفت وگوی منطقه ای برای دفاع از برجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید