پیک ششم کرونا در آبان رخ می دهد؟

به گزارش مجله حیات، فرایند نزولی بستری بیماران کرونا در بیشتر منطقه ها کشور ادامه دارد؛ با این وجود اقداماتی نظیر افزایش سرعت واکسیناسیون و تست کرونا و جداسازی بیماران کرونامثبت برای جلوگیری از بروز پیک ششم انجام نشده است.

پیک ششم کرونا در آبان رخ می دهد؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، فرایند نزولی بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیشتر منطقه ها کشور ادامه دارد؛ در حال حاضر تنها 16 شهرستان در شرایط قرمز و 198 شهر در شرایط نارنجی قرار دارند.

مابقی شهرها به رنگ زرد و آبی هستند که نشانگر خطر میانه و کم خطر بودن این شهرها از لحاظ تعداد بیماران بستری و شیوع کرونا در آنهاست.

تعداد بیماران بستری روزانه مبتلا به کرونا به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، در کل کشور دارای نمودار نزولی است.

با این وجود بعضی استان ها همچون کردستان، کماکان دارای شرایط ناپایدار هستند.

اگرچه نقشه کرونایی کشور نشان دهنده شرایط نسبتاً مطلوب شهرها از لحاظ تعداد بیماران بستری مبتلاست اما نگرانی هایی نسبت به بروز پیک نو بیماری با افزایش سفرها وجود دارد؛ روز گذشته ترافیک سنگینی در جاده های شمالی ایجاد شد که نشان دهنده هجوم خیل بزرگ مسافران به شهرهای شمالی و هشداردهنده بروز شرایط نابسامان در این شهرها در آینده نزدیک است.

محدودیت های کرونایی

منع تردد شبانه در تمام شهرهای کشور از ساعت 22 شب تا 3 بامداد برقرار است؛ بعلاوه سفر از و به شهرهای قرمز و نارنجی مشمول جریمه 500 هزار و یک میلیون تومانی است.

تعداد پایین تست های تشخیصی کرونا در کشور

در شبانه روز گذشته تنها 104 هزار آزمایش تشخیص کرونا در کشور اجرا شده که با وجود نبود بسیاری از محدودیت های کرونایی در کشور، رقم پایینی است. پایین بودن تعداد تست های اجرا شده باعث عدم شناسایی بسیاری از مبتلایان و درنتیجه قرنطینه و درمان دیرهنگام آنها می گردد که منجر به افزایش تعداد مبتلایان و به تبع آن، افزایش تعداد مرگ ومیرها خواهد شد.

واکسیناسیون هنوز به حد مطلوب نرسیده است

اگرچه واکسیناسیون در دولت نو شتاب بیشتری گرفته اما در شبانه روز گذشته تنها حدود 898 هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است که عدد بسیار پایینی است.

تا به امروز 42 میلیون و 449 هزار و 726 نفر دوز اول واکسن کرونا و 17 میلیون و 208 هزار و 581 نفر هم دوز دوم را تزریق نموده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 59 میلیون و 658 هزار و 307 دوز رسیده است.

گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اذعان داشت: اندازه واکسیناسیون کرونا در کشور هنوز به اندازه دلخواه رسیده و نمی توانیم با اطمینان خاطر بگوییم که دیگر نگرانی وجود ندارد؛ بعضی کشورهای منطقه نسبت به جمعیت خود واکسن های بیشتری تزریق نموده اند بنابراین در آن کشورها شانس مواجهه با موج نو بیماری کمتر از ماست.

پیک بعدی کرونا در آبان ماه؟

هفدهم شهریورماه بود که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار داد که 6 تا 8 هفته آینده در سیر نزولی بیماری هستیم و باید حدبیشتر توان مان را برای ایمن سازی جامعه با واکسن کرونا به کار گیریم.

بر اساس اعلام وی، پیش بینی می گردد پیک بعدی کرونا در کشور در آبان ماه باشد.

البته در صورت افزایش پوشش واکسیناسیون ممکن است تعداد مبتلایان افزایش یابد اما مرگ و میرهای پیک ششم خیلی بالا نرود؛ بنابراین ضرورت دارد سرعت واکسیناسیون کرونا در کشور به بیش از یک میلیون دوز تزریق در روز برسد تا از بروز پیک ششم کرونا با مرگ و میرهای فراوان جلوگیری گردد؛ از سوی دیگر تجربه کشورهای پیروز در کنترل کرونا نشان می دهد تنها واکسیناسیون کافی نیست و شناسایی زودهنگام مبتلایان، جداسازی آنها، انجام تست کرونا برای افراد در تماس با بیماران کرونامثبت و جلوگیری از تردد افراد مبتلا در اماکن عمومی می تواند نقش بسیار مؤثری در کنترل بیماری کرونا در کشور داشته باشد؛ نکاتی که به نظر می رسد به طور جدی مورد توجه مسئولان وزارت بهداشت قرار نگرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1001

به "پیک ششم کرونا در آبان رخ می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیک ششم کرونا در آبان رخ می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید