کشف خارق العادۀ باستان شناسان در زیر آب های این دریاچه

به گزارش مجله حیات، چیزی که شاید یکی از نخستین جوامع یک جانشین (غیرمهاجر) اروپا باشد به وسیله دژی از تیر های دفاعی محافظت می گردد و زیر آب های دریاچه اوهرید قرار گرفته است. باستان شناسان بر این باورند که قسمتی از ساحل آلبانیایی دریاچه، حدود 8000 سال پیش، میزبان سکونتگاهی متشکل از خانه های چوبی بوده که حالا تصور می گردد قدیمی ترین روستای کنار دریاچه در اروپا باشد که تا به امروز کشف شده است.

کشف خارق العادۀ باستان شناسان در زیر آب های این دریاچه

به گزارش فرادید، محققان تخمین می زنند حدود 200 تا 500 نفر در این ناحیه زندگی می کردند و قدمت آن به 6000 تا 5800 سال قبل از میلاد بازمی گردد. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این سکونتگاه باستانی در سمت آلبانیایی دریاچه اوهرید در مناطقی واقع شده که مرتباً سیل را تجربه می نمایند. به همین علت، این خانه ها روی پایه هایی ساخته شده بودند.

آلبرت هافنر، استاد باستان شناسی دانشگاه برن سوئیس در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته است: این سکونتگاه چند صد سال قدیمی تر از سکونتگاه های کنار دریاچه ای است که قبلاً در نواحی مدیترانه و آلپ کشف شدند. بر اساس اطلاعاتی که ما داریم، این یکی قدیمی ترین سکونتگاه در اروپا است.

هافنر و تیم باستان شناس سوئیسی و آلبانیایی او چهار سال گذشته را صرف حفاری در لین در سمت آلبانیایی دریاچه اوهرید نموده اند که در مرز کوهستانی مقدونیه شمالی و آلبانی قرار گرفته است.

عکس هوایی غواصانی را نشان می دهد که در حال جستجوی اقلام باستان شناسی در دریاچه اوهرید در جنوب شرقی آلبانی هستند.

طی یک غواصی اخیر، باستان شناسان شواهدی کشف کردند که نشان می دهد این سکونتگاه با هزاران تخته تیرمانند که حکم سنگر های دفاعی را داشته، مستحکم شده است. هافنر، کارشناس خانه های دریاچه ای دوران نوسنگی اروپا می گوید ساکنان برای محافظت از خودشان به چنین روشی، درختان یک جنگل را قطع نموده اند.

محققان تخمین می زنند تقریباً 100 هزار تیر چوبی به ته دریاچه راهنمایی شده اند؛ هافنر این کشف را گنجینه ای واقعی برای تحقیق می نامد. دریاچه اوهرید یکی از قدیمی ترین دریاچه های دنیا است و بیش از یک میلیون سال از حیات آن می گذرد.

باستان شناسان از حفاری های زیر آب اطلاعات ارزشمندی را در خصوص زندگی روزمره ساکنان باستانی این منطقه کسب نموده اند. آن ها با یاری غواصان حرفه ای با تکه های فسیل شده چوب از جمله تکه های ارزشمند بلوط روبرو شدند. به گفته آدریان آناستازی، باستان شناس آلبانیایی، از تجزیه و تحلیل حلقه های درختان، در خصوص شرایط آب و هوایی و محیطی آن دوره، اطلاعات ارزشمندی بدست آمد.

محققان بر این باورند که این روستا برای امرار معاش به کشاورزی و اهلی کردن دام متکی بوده است. به گفته ایلیر جپالی، استاد باستان شناسی آلبانیایی که در این سایت مشغول به کار است، آن ها دانه ها، گیاهان و استخوان های حیوانات وحشی و اهلی را پیدا نموده اند. اما دو دهه دیگر طول می کشد تا سایت به طور کامل آنالیز و مطالعه گردد تا نتیجه نهایی گرفته گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 22 مرداد 1402 بروزرسانی: 22 مرداد 1402 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1452

به "کشف خارق العادۀ باستان شناسان در زیر آب های این دریاچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف خارق العادۀ باستان شناسان در زیر آب های این دریاچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید