کم خونی فقر آهن چگونه درمان می شود؟

به گزارش مجله حیات، درمان کم خونی فقر آهن معمولاً شامل مصرف مکمل آهن و تغییر رژیم غذایی در جهت افزایش سطح آهن، به همراه درمان علت اصلی ایجاد آن می شود.

کم خونی فقر آهن چگونه درمان می شود؟

به گزارش خبرنگاران از بهداشت نیوز، درمان فقر آهن شامل مصرف مکمل های آهن برای افزایش سطح آهن در بدن می شود. این شیوه معمولاً مؤثر است و عارضه فقر آهن به ندرت منجر به مسائل بلندمدت می شود.

شما باید هر دو سه ماه یک بار چکاپ شوید تا معلوم شود درمان مؤثر بوده یا نه و سطح آهن تان به حد نرمال برگشته است یا هنوز پایین تر از حد نرمال است.

علت اصلی فقر آهن باید درمان شود تا دوباره دچار آنمی نشوید. افزایش مقدار آهن در رژیم غذایی نیز ممکن است توصیه شود.

مکمل های آهن

پزشک شما برایتان مکمل آهن تجویز می کند تا کمبود آهن بدنتان جبران شود. متداول ترین نوع مکمل آهنی که تجویز می شود فروس سولفات است که به صورت قرص و معمولاً روزی دو یا سه بار مصرف می شود. برخی از افراد ممکن است با مصرف مکمل آهن دچار عوارض جانبی شوند مانند:

. شکم درد

. یبوست یا اسهال

. سوزش معده

. احساس ناخوشی

. تیره شدن مدفوع

این عوارض جانبی باید به مرور زمان برطرف شوند اما اگر دچار عوارض جانبی شدید پزشکتان ممکن است توصیه کند قرص آهن را همراه غذا یا فوراً بعد از غذا مصرف کنید.

همچنین اگر عوارض جانبی دارو اذیت تان کند ممکن است پزشک به شما توصیه کند به جای سه عدد قرص آهن در روز، یک یا دو عدد از آن مصرف کنید.

اگر به دلیل شدید بودن عوارض جانبی نتوانید فروس سولفات مصرف کنید، ممکن است نوع دیگری از مکمل آهن به نام فروس گلوکونات برایتان تجویز شود. این مکمل دارای عوارض جانبی کمتری است؛ زیرا حاوی دوز کمتری از آهن است؛ اما ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا سطح آهن ذخیره بدنتان بیشتر شود.

در چند مورد، مثلاً اگر دچار بیماری مزمن کلیوی باشید، ممکن است مکمل آهن به صورت تزریقی برایتان تجویز شود.

درست مانند داروهای دیگر، مکمل آهن را باید دور از دسترس بچه ها نگه دارید. اوردوز کردن میزان آهن در بچه ها می تواند کُشنده باشد.

توصیه های غذایی

اگر کمبود آهن در تغذیه شما منجر به فقر آهن تان شده باشد، پزشک توصیه می کند مواد غذایی زیر را بیشتر مصرف کنید:

. سبزیجات برگ تیره مانند شاهی و اسفناج

. غلات و نان غنی شده با آهن

. برنج قهوه ای

. بنشن و حبوبات

. مغزها و دانه ها

. گوشت قرمز، ماهی و توفو

. تخم مرغ

. میوه های خشک شده مثلاً برگه هلو، زردآلو و آلو

رژیم غذایی شما باید شامل مواد غذایی از تمام گروه های غذایی اصلی باشد تا تغذیه ای متعادل و سالم داشته باشید.

مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی ویتامین C بسیار مهم است زیرا به جذب آهن در بدن کمک می کند. اما مصرف مقدار زیادی از یک سری از مواد غذایی خاص، و برخی از داروها ممکن است جذب آن در بدن را سخت کند:

. چای و قهوه

. کلسیم موجود در محصولات لبنی مانند شیر

. آنتی اسیدها و مهارکننده های پمپ پروتون و داروهایی که برای تسکین بدهضمی به کار می فرایند

. غلات کامل. هرچند غلات کامل منابع خوبی از آهن هستند اما دارای فیتیک اسید نیز هستند که می تواند جلوی جذب آهن دیگر مواد غذایی یا قرص آهن توسط بدن را بگیرد.

درمان علت اصلی فقر آهن

پزشک شما باید علت اصلی فقر آهن تان را درمان کند تا دوباره تکرار نشود. مثلاً اگر مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، دلیل خونریزی معده تان است، پزشک داروی متفاوتی برایتان تجویز می کند تا احتمال خونریزی معده را به حداقل برساند.

پریودهای سنگین نیز با دارو یا در مواردی خاص با عمل جراحی قابل درمان هستند.

کنترل

پزشک از شما می خواهد دو تا چهار هفته بعد از شروع مصرف مکمل آهن دوباره مراجعه کنید تا بررسی کند تا چه اندازه به درمان جواب داده اید. برای بررسی سطح هموگلوبین خونتان به آزمایش خون نیاز است.

اگر نتیجه آزمایش خون شما نشان از بهبودی داشته باشد، از شما خواسته می شود مصرف مکمل آهن را ادامه دهید و مجدداً دو تا چهار ماه بعد برای آزمایش خونی دیگر مراجعه نمایید.

وقتی سطح هموگلوبین و گلبول های قرمز خونتان به حد نرمال رسید، پزشک معمولاً توصیه می کند مصرف مکمل آهن را تا سه ماه دیگر نیز ادامه دهید تا به ذخایر آهن بدنتان کمک کنید.

بعد از این مدت، می توانید مصرف مکمل آهن را متوقف کنید که البته بستگی به علت فقر آهن تان دارد. این عارضه هر سه ماه یک بار باید مورد بررسی قرار بگیرد.

تداوم درمان

گاهی بعد از اینکه سطح آهن خون به حد نرمال رسید، مجدداً افت می کند. دلیل این اتفاق می تواند عدم دریافت آهن کافی در رژیم غذایی، باردار بودن و یا پریودهای سنگین باشد. در چنین مواردی ممکن است توصیه شود به طور پیوسته مکمل آهن مصرف کنید تا فقر آهن تان برنشود. در این حالت احتمالاً توصیه می شود روزی یک بار قرص آهن مصرف کنید.

اگر درمان بی اثر باشد

اگر سطح آهن خونتان نرمال نشود، پزشک از شما می پرسد مکمل آهن را چگونه مصرف کنید. برخی از افراد به دلیل عوارض جانبی، قرص آهن را به طور منظم مصرف نمی کنند. اگر مکمل آهن را طبق تجویز پزشک مصرف کردید و سطح آهن خونتان بهبود نیافت، پزشک شما را برای بررسی های بیشتر به یک متخصص ارجاع خواهد داد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 659

به "کم خونی فقر آهن چگونه درمان می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم خونی فقر آهن چگونه درمان می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید