14 ترفند اصولی تمیز کردن دیوار رنگ شده و کاغذ دیواری

به گزارش مجله حیات، تمیز کردن انواع دیوار آن هم با نزدیک شدن به روزهای عید، یکی از مهم ترین کارهایی است که احتمالاً در فهرست کارهای خانه تکانی عید قرار گرفته است. هیچ خانه ای با دیوارهای کثیف و پر از لک زیبا و مرتب به نظر نمی رسد. مخصوصاً اگر فرزند کوچکتان تمام خلاقیت های خود را روی دیوار پیاده نموده باشد و جای جای دیوار را پر از خط و خطوط و اثر انگشت نموده باشد. آشنایی با انواع روش های تمیز کردن کاغذ دیواری و تمیز کردن دیوار رنگ شده می تواند برای برطرف این مشکل مؤثر باشد. در سرویس سبک زندگی می توانید با برترین ترفندهای تمیز کردن انواع جنس رنگ دیوار و کاغذ دیواری آشنا شوید. با مجله خبرنگاران همراه باشید.

14 ترفند اصولی تمیز کردن دیوار رنگ شده و کاغذ دیواری

تمیز کردن دیوار رنگ شده

جنس دیوار را معین کنید

برای تمیز کردن دیوار رنگ شده باید قبل از هر چیزی نوع رنگ دیوار را شناسایی کنید. توجه داشته باشید که رنگ دیوار شما براق است یا نیمه براق. معمولاً تمیز کردن دیوار رنگ شده با رنگ براق راحت تر از دیوارهایی است که سطوح حالت مات یا ناصاف دارد. به علاوه نوع ماده تمیز کننده مورد استفاده در انواع دیوار رنگ شده فرق دارد و از همین رو ضروری است قبل از هر کاری از قابل شستشو بودن رنگ دیوار اطمینان حاصل کنید.

گرد و غبار را پاک کنید

در مرحله دوم تمیز کردن دیوار رنگ شده باید با استفاده از یک پارچه تمیز و روشن، گرد و غبار روی دیوار را پاک کنید. در این مرحله می توانید به جای پارچه از گردگیر نیز بهره ببرید.

از یک تمیز کننده مناسب برای تمیز کردن دیوارها بهره ببرید

برای پاک کردن لکه های روی دیوار و تمیز کردن دیوار رنگ شده بهتر است یک دستمال مرطوب با یک اسپری پاک کننده دیوار یا اسپری چند منظوره مناسب تهیه کنید و اسپری را کمی دورتر به سمت دیوار بپاشید و سپس با پارچه نرم و نخی پاک کنید.

اگر قصد دارید همه سطح دیوار را تمیز کنید، باید این کار را برای همه بخش ها انجام دهید. به جای اسپری تمیز کننده می توانید از یک سطل آب و صابون نیز بهره ببرید. اگر لکه های روی دیوار زیاد است، می توانید کمی آب گرم را با صابون و سرکه ترکیب کنید و سپس با یاری آن دیوار را تمیز نمایید.

شستشو را در یک جهت انجام دهید

برای تمیز کردن انواع دیوار رنگ شده سعی کنید حتماً این کار را در یک جهت انجام دهید. بهتر است دستمال را از سمت بالا به پایین بکشید، تا رد آب یا اسپری پاک کننده دیوار روی آن باقی نماند. برای تمیز کردن لکه های سخت روی دیوار، می توانید به جای استفاده از اسپری پاک کننده دیوار از ترکیب آب و مقداری جوش شیرین بهره ببرید و سپس محل مورد نظر را با استفاده از دستمال مرطوب پاک کنید.

در نهایت دیوار را خشک کنید

بعد از تمیز کردن دیوار رنگ و شستن آن، باید از طریق یک پارچه خشک دیوار را پاک کنید. این کار موجب می گردد تا دوباره گرد و خاک روی دیوار ایجاد ننشیند. برای تمیز کردن لکه های سخت که به بافت دیوار نفوذ نموده است، می توانید از یک تمیز کننده به همراه یک مسواک یا برس بهره ببرید.

تمیز کردن لکه های کاغذ دیواری

ابتدا کاغذ دیواری روی دیوار را غبار روبی کنید

در اولین مرحله از تمیز کردن دیوار با کاغذ دیواری باید با یاری یک پارچه خشک سطح دیوار را پاک کنید. این کار موجب می گردد تا گرد و خاک روی کاغذ دیواری پاک گردد.

آغاز به تمیز کردن دیوار کنید

معمولاً بیشتر مدل های کاغذ دیواری، قابل شستشو هستند. برای تمیز کردن کاغذ دیواری قابل شستشو باید ترکیبی از آب گرم و صابون تهیه کنید. ترکیب سرکه و آب نیز یک شوینده مناسب کاغذ دیواری است. می توانید مقداری سرکه سفید را در آب ولرم مخلوط کنید و با یاری یک پارچه آغشته به این محلول، کاغذ دیوار را پاک کنید.

توجه داشته باشید که استفاده مستقیم از سرکه روی کاغذ دیواری موجب خراب شدن رنگ و بافت آن می گردد.

مرحله آخر تمیز کردن کاغذ دیواری نباید فراموش کنید

در پایان بعد از پاک کردن کاغذ دیواری باید با استفاده از یک پارچه مرطوب تمام سطح کاغذ دیواری را تمیز کنید. این کار موجب می گردد تا اثرات مواد شوینده از روی دیوار پاک گردد. بعد از این کار نیز یک پارچه خشک را روی دیوار بکشید تا کاملاً خشک و تمیز گردد.

نکاتی که باید در خصوص تمیز کردن انواع دیوار و کاغذ دیواری بدانید

*از پاک کردن کاغذ دیواری که تازه نصب شده و یا دیواری که به تازگی نقاشی شده، اجتناب کنید. این کار موجب خراب شدن رنگ و کاغذ دیواری می گردد.

*قبل از استفاده از هر شوینده مناسب کاغذ دیواری یا دیوار رنگ شده، آن را در گوشه ای از دیوار امتحان کنید و بعد برای سراسر دیوار مورد استفاده قرار دهید.

*هنگام پاک کردن کاغذ دیواری یا دیوار حتماً پنجره ها را باز بگذارید تا دیوار زودتر خشک گردد.

*برای تمیز کردن دیوار حتماً از پارچه رنگ سفید و کاملاً تمیز بهره ببرید و توجه داشته باشید که نباید بیش از مقدار پارچه را روی دیوار فشار دهید.

* برای پاک کردن لکه های نقاشی با مداد تنها به یک پاک کن احتیاج دارید. با پاک کن می توانید به راحتی لکه های مداد روی دیوار را پاک کنید. اما اگر پاک نشد،، از جوش شیرین بهره ببرید. کمی جوش شیرین و آب را ترکیب کنید و با استفاده از یک دستمال تمیز روی آن بکشید.

* ممکن است در پایین دیوار به علت قرار دادن جاکفشی، لکه های واکس از نوع روغنی زیاد دیده می گردد. برای پاک کردن لکه ها صبر کنید تا واکس کاملاً خشک گردد. سپس با یک کاردک قسمت های خشک شده واکس را از روی دیوار جدا کنید. وقتی تمامی واکس از روی دیوار جدا شد، برای پاک کردن لکه ایجاد شده روی دیوار تکه ای دستمال کاغذی را روی لکه ها قرار دهید و سپس با اتوی داغ روی آن بکشید.

سوالات متداول

چرا باید برای تمیز کردن دیوار رنگ شده به جنس دیوار توجه گردد؟

معمولاً تمیز کردن دیوار رنگ براق با دیوار مات یا ناصاف فرق دارد. از طرفی نوع ماده تمیز کننده مورد استفاده در انواع دیوار رنگ شده فرق دارد و از همین رو ضروری است قبل از هر کاری از قابل شستشو بودن رنگ دیوار اطمینان حاصل کنید.

کدام تمیز کننده ها برای دیوار رنگ شده مناسب تر هستند؟

برای پاک کردن لکه های دیوار رنگ شده بهتر است از یک دستمال مرطوب با یک اسپری پاک کننده دیوار یا اسپری چند منظوره مناسب بهره ببرید. به جای اسپری تمیز کننده می توانید از یک سطل آب و صابون نیز بهره ببرید.

منابع: mymove / wikihow

منبع: افق کوروش
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1246

به "14 ترفند اصولی تمیز کردن دیوار رنگ شده و کاغذ دیواری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 ترفند اصولی تمیز کردن دیوار رنگ شده و کاغذ دیواری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید