روایت جهانگیری از سختی های ادغام بانک های نیروهای مسلح

به گزارش مجله حیات، خبرنگاران: معاون اول رئیس جمهورگفت: از ابتدای سال 98 خیلی نگران بودیم که فشارسنگین تری روی فروش نفت، بیمه ها، کشتیرانی و صادرات داشته باشیم به همین دلیل بودجه را تعدیل کردیم اما خوشبختانه در عملکردی که در سه ماهه سوم رخ داد، اقتصاد کشور سال 98 را سال رو به رشد گذراند.

روایت جهانگیری از سختی های ادغام بانک های نیروهای مسلح

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، اسحاق دنیاگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در ملاقات با معاونان و مدیران وزارت امور اقتصاد و دارایی گفت: ادغام بانک های نیروهای مسلح در بانک سپه کار سختی بود. مدیریت وزارت اقتصاد، محور بودن بانک مرکزی و دوستان در همان بانک ها باعث ادغام شد و شکل بانک سپه کاملا فرق نموده است.

دنیاگیری با اشاره به اینکه اعداد و ارقام شرکت های دولتی چند برابر بودجه کشور است، گفت: بالاخره این تعداد شرکت های دولتی در وزارت اقتصاد نیازمند اقدامات و کارهایی است که بعضی از آن ها هم در حال انجام است که بازدهی مناسب داشته باشد. دو هزار و 700 هزار میلیارد تومان دارایی این شرکت ها است.

این به معنای آن است که این شرکت ها باید یک سودی به دولت در بودجه سالانه بدهند. اگر یاری و زیان اینها را روی هم بگذاریم، زیان اینها بیشتر است. خب حتماً این یک گیر عظیم مدیریتی است.

{با اشاره به اینکه باید کوشش در زمینه بهره وری مناسب در این شرکت ها انجام گردد}: اگر عملکرد شرکت های دولتی را شفاف در اختیار افکار عمومی قرار دهیم، میزان بازدهی آنها بیشتر می گردد، این را باید بپذیریم که مدیران ما ده برابر رئیسشان از افکار عمومی نگران هستند.

سال 98 سال سختی بود زیرا در سال 97 تحریم های آمریکا برگشت، از ابتدای سال 98 خیلی نگران بودیم که فشارسنگین تری روی فروش نفت، بیمه ها، کشتیرانی و صادرات داشته باشیم به همین دلیل بودجه را تعدیل کردیم اما خوشبختانه در عملکردی که در سه ماهه سوم رخ داد، اقتصاد کشور سال 98 را سال رو به رشد گذراند.

در سه ماهه سوم سال 98 جهت تورم کاهنده شد، رشد مالی هم با نفت و هم بدون نفت مثبت شد که بدون نفت 3.3 دهم درصد و با نفت 1.3 دهم، 9 ماهه بدون نفت مثبت شد و البته با نفت منفی بود اما بیش از 470 هزار شغل جدید در سال 98 ایجاد شد.

تعداد بیکارهای کشور فرایند کاهنده ای گرفت و برای اولین بار کاهشی شد. جهت اقتصاد کشور خوب پیش می رفت که در سال 99 می شد امیدوارتر باشیم که هم تورم کاهش پیدا کند و به عدد قابل قبولی برسد و هم رشد مالی و اشتغال و حتی سرمایه گذاری بهتر گردد که پدیده جدیدی به نام کرونا رخ داد که دغدغه مهمی در دنیا ایجاد کرد.

کرونا پدیده ای نوظهوری است که راجع آن هنوز شناخت دقیقی اتفاق نیفتاده، درباره این ویروس و درمان و پیشگیری آن صحبت هایی گفته می گردد و بعد دوباره باز اصلاح می نمایند که این کار را انجام دهید این کار را انجام ندهید و متخصصان هنوز شناخت دقیقی در این زمینه ندارند. این که تا چه زمانی این ویروس ماندگار خواهد بود آن هم هنوز حرف دقیقی درباره آن زده نمی گردد.

این که تبعات و آثار این ویروس غیر از سلامت مردم که مهمترین مساله و اصلی ترین مشکل کشور و دنیا است، غیر از آن روی مسایل مالی، اجتماعی، سیاسی اثر می گذارد. بعضی می گویند که دنیای بعد از کرونا با دنیای قبل از کرونا دو دنیا متفاوت خواهد بود و احتمالا روی پدیده های بین المللی و نظم دنیای تاثیرات مشخص نماینده ای بگذارد.

حتی مقامات اروپایی و آمریکایی گفتند که بعد از جنگ دنیای دوم ویروس کرونا مهمترین چالشی است که دنیا امروز با آن روبرو است. کرونا به هر حال به عنوان مهمترین چالش است و همه پیش بینی رکود جدی مالی را دارند. و صاحب نظران در روزنامه ها و مجلات شرایط حاکم بر اقتصاد های چین اروپا وآمریکا را پیش بینی نموده و گفته اند که اتفاقات مشخص نماینده ای می افتد و بر اقتصاد کشور ما هم چنین تبعاتی را خواهد داشت.

در کنار آن ما موضوع تحریم های ظالمانه آمریکا را داشتیم که هدف آن این بوده که کل اقتصاد ما را از بین ببرد. در واقع تحریم مراکز مالی ما را تحت فشار گذاشته بود و با آن مبارزه می کردیم و الان هم با موضوع جدید کرونا مبارزه کنیم.

وزارت اقتصاد و دارایی بخش اصلی پشتوانه نظری اقتصاد کشور است، البته نمی گویم تمام سیاست های مالی کشور فقط در وزارت اقتصاد تدوین و تهیه می گردد. بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و جاهای دیگری مثل وزارت نفت و صمت که البته بیشتر اجرایی هستند هم غیر مستقیم در اقتصاد نقش دارند اما وزارت اقتصاد و دارایی مهمترین ارگانی است که سیاست های مالی و نظریه مالی کشور را تدوین می نماید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 122

به "روایت جهانگیری از سختی های ادغام بانک های نیروهای مسلح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت جهانگیری از سختی های ادغام بانک های نیروهای مسلح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید