طرز تهیه محلبی کاراملی، دسری لطیف و خوشمزه

به گزارش مجله حیات، خبرنگارانـ محلبی نوعی دسر بسیار خوشمزه و پر هوادار است که اصالت آن عربی است؛ اما در کشور ترکیه رواج بیشتری دارد و آن را بیشتر به نام دسر ترکیه ای می شناسند. پایه اصلی محلبی که به نام پودینگ شیر هم شناخته می گردد، نشاسته و آرد و شیر است و با روش های گوناگونی طبخ می گردد. یکی از ویژگی های این دسر لطیف و خوشمزه این است که طرز تهیه بسیار آسانی دارد و با صرف زمان خیلی کم آماده سرو می گردد. این دسر خوشمزه که شباهت زیادی به فرنی خودمان دارد، بسیار لطیف و گوارا است و به خصوص برای بچه ها یک میان وعده عالی محسوب می گردد.

طرز تهیه محلبی کاراملی، دسری لطیف و خوشمزه

محلبی کاراملی که از ترکیب یک لایه محلبی با لایه ای از کارمل تشکیل شده است، دسری بسیار خوشمزه و زیبا با طعمی دلچسب است که به شما پیشنهاد می کنیم حتما آن را در منزل تهیه کنید و از خوردن این دسر در کنار اعضای خانواده خود لذت ببرید. در ادامه این مطلب طرز تهیه دسر محلبی کاراملی همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه محلبی کاراملی

شیر: 1 لیتر

خامه صبحانه: 200 گرم

آرد سفید قنادی: نصف لیوان

شکر: 1 لیوان

کره: یک قاشق غذاخوری

وانیل: یک چهارم قاشق چای خوری

گلاب: 1 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه کارامل

نشاسته ذرت: 1 قاشق غذاخوری

شکر: نصف لیوان

آب: یک و نیم لیوان

کره: 1 قاشق چای خوری

نکات مربوط به مواد اولیه

1 ـ نکات مربوط به نشاسته ذرت

نشاسته ذرت شبیه آرد است و رنگ سفیدی دارد. نشاسته ذرت بعلاوه بافت نرمی دارد، به طوری که اگر مقداری از آن را بین دو انگشتتان بمالید، صدایی شبیه به جیرجیر از آن می شنوید. استفاده از نشاسته ذرت در انواع دسر ها و غذا ها عامل غلظت است. توجه داشته باشید که نشاسته گندم با نشاسته ذرت تفاوت دارد و نمی توان این دو را جایگزین یکدیگر کرد. نشاسته ذرت را می توانید در بسته بندی های بهداشتی از فروشگاه های مخصوص لوازم قنادی تهیه کنید.

2 ـ نکات مربوط به گلاب

همانطور که می دانیم گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوب ترین نوع آن در شهر های کاشان و میمند فارس تهیه می گردد. امروز در همه فروشگاه ها و سوپر مارکت ها شیشه های گلاب را در اشکال و با نام های تجاری گوناگون می بینیم که بسیاری از آن ها خالص نیستند و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند. گلاب اصل بوی گل محمدی می دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی کنید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است. گلاب اصل بعلاوه طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد؛ پس هنگام خرید گلاب به این نکات توجه داشته باشید.

طرز تهیه محلبی

1 ـ برای آغاز کار ابتدا خامه و کره را از یخچال خارج کنید و در دمای محیط بگذارید تا شل گردد. آرد را همراه با نصف لیوان شیر حل کنید تا کاملا در شیر حل گردد و حالت گلوله ای نداشته باشد.

2 ـ شیر را + آرد حل شده + خامه صبحانه + کره به دمای محیط رسیده + شکر + گلاب و وانیل داخل یک قابلمه مناسب بریزید و با هم مخلوط کنید. قابلمه را روی حرارت میانه اجاق گاز بگذارید و مدام هم بزنید تا بپزد و کم کم غلیظ گردد. وقتی مواد به غلظت فرنی رسید، اجاق گاز را خاموش کنید. یک ظرف شیشه ای یا پیرکس را کمی خیس کنید؛ سپس محلبی آماده شده را داخل آن بریزید و کنار بگذارید تا خنک گردد.

طرز تهیه لایه کارملی

1 ـ برای تهیه لایه کاراملی ابتدا شکر را داخل یک ماهی تابه تفلون یا نچسب بریزید و روی حرارت کم اجاق گاز بگذارید. شکر را کمی تفت بدهید تا رنگش برگردد؛ سپس نصف لیوان آب را یکباره اضافه کنید و تند تند هم بزنید تا شکر آب گردد و رنگ آن براق گردد.

2 ـ نشاسته ذرت را با یک لیوان آب مخلوط کنید و روی شکر بریزید؛ سپس کره را اضافه کنید و اجازه بدهید کارامل با حرارت کم بپزد. توجه داشته باشید که کارامل نباید خیلی سفت گردد، به میزان ای که به غلظت برسد، کافی است. در این مرحله کارامل را از روی حرارت بردارید و با قاشق بزرگ روی محلبی بریزید تا جایی که ظرف پر گردد. ظرف محلبی کاراملی را به مدت سه ساعت داخل یخچال بگذارید تا ببندد؛ سپس سرو کنید، نوش جان.

منبع: فرارو
انتشار: 7 آبان 1401 بروزرسانی: 7 آبان 1401 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1331

به "طرز تهیه محلبی کاراملی، دسری لطیف و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه محلبی کاراملی، دسری لطیف و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید